۱۳۹۵ خرداد ۲۰, پنجشنبه

واکنش نماینده جمهوری اسلامی در آژانس به هشدار سفیر اسرائیل در خصوص فعالیتهای اتمی ایران

نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در واکنش به هشدارهای نماینده اسرائیل در آژانس، اظهارات وی را نامربوط خوانده و خواهان حفظ اسرار ایران در گزارش های مربوط به برجام شد. 


آنطور که سرویس جهانی بی بی سی گزارش داده، رضا نجفی طی نشستی در میان هیئت مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی، خواهان آن شد که اسرار ایران در گزارش های مربوط به برجام حفظ شده و تنها به صورت کوتاه و مختصر منتشر شود. وی همچنین پس از آنکه سفیر اسرائیل در خصوص فعالیتهای اتمی ایران ایراد سخن نموده و با اشاره به برنامه اتمی ایران درباره خطر اشاعه اتمی هشدار داد، به مخالفت با وی برآمده و اظهارات ایشان را “نامربوط” و “اشک تمساح” توصیف کرد.
اما بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، نجفی در این خصوص اظهار داشته است: «علاوه بر مفاد توافق جامع پادمان‌ ها و ماده ۵ پروتکل الحاقی در مورد حفاظت از اطلاعات محرمانه، متن برجام هم به روشنی از آژانس می‌خواهد تا به منظور حفاظت از اسرار بازرگانی، فن آوری، صنعتی و همچنین دیگر اطلاعات محرمانه‌ ای که به آگاهی آن رسانده می شود، هر گونه اقدام احتیاطی را معمول دارد».

وی با این ادعا که افشای اسرار برنامه های اتمی ایران و اهمال کاری آژانس در حفظ این اسرار طی دوره های گذشته، منجر به ترور شماری از دست اندرکاران برنامه اتمی جمهوری اسلامی شده است، اذعان داشت: «گزارش های آژانس هنوز هم می تواند کوتاه تر باشد و در آن از طرح برخی از اطلاعات غیر ضروری اجتناب شود».
این درحالی ست که بر اساس برجام و قطعنامه شورای امنیت، مدیرکل آژانس می بایست تمامی اقدامات انجام شده در اجرای برجام را هر سه ماه یک بار گزارش کند.


ندا امین - نویسنده تایمز اسرائیل 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر