۱۳۹۴ آبان ۲۸, پنجشنبه

ارسال پارازیت بر روی امواج ماهواره ای، عملکردی دیگر از جانب جمهوری اسلامی برای نقض حقوق بشر



بر اساس گزارش های رسیده و آمار و مدارک موجود، جمهوری اسلامی نه تنها مردمان این سرزمین را از داشتن حقوق اولیه شان محروم میکند، که به سبب اِعمال برخی عملکردها که در راستای سیاست های نظام است طبیعی ترین حقوق آنها را نیز مورد نقض قرار میدهد. در گزارش پیش رو به بررسی یکی از این عملکردها، چگونگی اِعمال آن در سالهای اخیر و تائیرات مخرب ناشی از آن می پردازیم.
 
 در ایران ضمن ممنوعیت استفاده از آنتن های گیرنده ی ماهواره و جمع آوری آنها از سطوح شهر توسط نیروی انتظامی و بسیج، اقدام به ارسال پارازیت نیز می شود. اگرچه این کار با این ادعا که در راه مبارزه با فساد گام برداشته می شود، انجام می پذیرد... اما شواهد دال بر آن است که بیشترین تمرکز دولت بر روی شبکه های سیاسی و خبری خارج از ایران قرار دارد. و نیز لازم به ذکر است که این اخلالهای پارازیتی در مناسبت‌های خاص، خصوصا اوج گرفتن اعتراضات مردم شدت بیشتری پیدا میکند.

این عملکرد دولت در حالی ست که مقام‌های مسئول، برای پخش آزادانه برنامه هایشان به زبان‌های انگلیسی و عربی در اطراف جهان از همین خدمات ماهواره‌ای استفاده می‌کنند اما مردم کشور خود را از برنامه‌هایی که از همین ماهواره‌ها و از سایر نقاط جهان پخش می شوند محروم می‌کند.
روند ایجاد این قبیل پارازیت ها بدین گونه است که برای مقابله با امواج ماهواره، امواجی مشابه، اما با قدرتی بیشتر که به آن آپلینک گفته می‌شود از یک فرستنده بسوی ماهواره فرستاده می‌شود. از آنجا که ماهواره تفاوت این امواج را درنمی‌یابد، تصمیم به برگزیدن موج قوی‌تر می‌گیرد و بدین گونه دچار اخلال می‌شود.
.
نخستین دور پارازیت‌ها در زمان انتخابات، فرستاده می‌شد و تنها می‌توانست ماهواره‌ها را مختل کند و اثری بر دیگر وسایل نداشت. اما بعد ازآن دومین گروه سیگنال‌ها ارسال شد. این پارازیت‌ها از ساختمان‌ها و دکل‌های بلند فرستاده می‌شوند و قدرت آن بسیار زیاد است، به طوری که می‌تواند بر بسیاری از ماهواره ها و دیگر موارد تاثیر گذارد.
همچنین علاوه بر مراکز ثابت ارسال پارازيت، تعدادی از واحدهای سيار که توسط کاميونت حمل مي‌شوند نیز درارسال پارازيت نقش بسزایی دارند.
شرکت مخابرات در تابستان ۱۳۸۸ در یک اقدام جنجالی و سئوال بر انگیز به یک کنسرسیوم که منتقدان دولت می‌گویند متعلق به سپاه و ستاد فرمان امام است، فروخته شد.
سپاه پاسداران نصب فرستنده های پارازیت در تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور را از سال ۱۳۸۱ آغاز کرد. در این سال دستگاه های پارازیت از کمپانی اریکسون خریداری شد. سیستمی که سپاه از طریق آن به تولید و ارسال امواج پارازیت دست می زد Terrestrial Interference نام دارد و امواج تولید شده از آن با عنوان امواج زمينی راديویی يا مايكرو ويو شناخته مي شوند.
این امواج همانند سيگنال از یک برج راديويي فرستاده شده و بر روی سيگنالهای اصلي ماهواره سوار مي شوند و در نتیجه موجب میشوند كه تصاوير ماهواره بصورت شطرنجي ديده شود. یکی از دستگاه های مجهز تولید پارازیت بر بالای برج میلاد تهران نصب شده است. گفته می شود شرکت"مهندسي افق توسعه صابرين" وابسته به بنیاد تعاون سپاه، واردات این دستگاه ها را از سال ۱۳۸۵ به عهده داشته است.
مدتی کوتاه پس از آن که سپاه پاسداران ارسال امواج پارازیتی را آغاز کرد، نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم خواهان برخورد با کانون های ارسال پارازیت شدند. در آن زمان گزارش ارسال پارازيت به روی امواج ماهواره‌ ای و راديویی، در کميسيون صنايع و معادن مجلس شورای اسلامي بررسی شد و دستور متوقف ساختن آن به شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی ارسال شد اما همچنان به صراحت نامی از سپاه، به عنوان عامل ارسال پارازیت برده نشد و تنها به ذکر اینکه این امواج از سوی یکی از مجموعه  های نظامی مورد استفاده قرار می گیرد، اکتفا شد.

پس از روی کار آمدن دولت احمدی نژاد دیگر هیچ مزاحمی بر سر راه سپاه در ارسال پارازیت وجود نداشت. در این مدت سپاه توانست به راحتی به آزمایش سیستم های ساخته شده در صا ایران و سایر دستگاه های خریداری شده از خارج بپردازد.
 پس از اتمام دولت احمدی نژاد و با روی کار آمدن دولت روحانی و وعدهای وی، به طور اخص در زمینه ی آزادی مردم در استفاده از خدمات ماهواره ای، همچنان با ادامه ی اِعمال این عملکرد مواجه ایم. به طوری که نه تنها منع مردم از استفاده از این خدمات به وسیله ی ارسال پارازیت کمتر نشده، که با اعمال فشارهای بیشتر و همچنین افزایش حجم این امواج نیز رو به رو هستیم.
با این حال هنوز مسئولین خود را مبرا دانسته و سعی بر اغفال مردم و توجیه عملکردشان دارند. در این خصوص میتوان به گفته های وزیر اطلاعات و فناوری اطلاعات دولت روحانی اشاره داشت که مدعی بر این است که دولت از اصل فناوری اطلاعات و ارتباطات استقبال می‌کند، ولی با مسئله ای که مقداری مخالفت دارد پیامدهای اخلاقی منفی است که دولت  تلاش دارد آن را از فضای مجازی دور کند.
محمود واعظی، وزیر اطلاعات و فناوری اطلاعات  در خصوص پارازیت ها و تاثیر آن بر سلامتی افراد جامعه میگوید:  برخی فکر می کنند فرستنده هایی که در سطح شهر وجود دارند، برای سلامتی افراد مضر هستند. در این خصوص باید دانست هر فرستنده رادیویی در ارسال امواج اگر از شاخص بین المللی و سطح "آی.تی.یو"ی بین المللی فراتر رود، برای سلامتی افراد جامعه زیان بخش خواهد بود، اما اگر این امواج کمتر از آن شاخص باشند، مشکل ساز نیستند.
وی همچنین در توجیه عملکرد غیر انسانی دولت بر ضد مردم، دلایل دیگری برای ارسال پارازیت ها مطرح میکند که از آن جمله حملات سایبری از سوی کشورهای مختلف و نیاز به دفاع دولت در برابر آنهاست، وی در این خصوص در مصاحبه ای با خبرگزاری فارس گفت: "منشأ بسیاری از حملات سایبری ضد ایران، در گذشته از سوی رژیم صهیونیستی (اسرائیل) و آمریکا و برخی کشورهای غربی بوده است که این حملات، اخیرا کاهش یافته است. اما اگر رژیم صهیونیستی (اسرائیل) مرتکب چنین حمله ای شود، این حمله را بی پاسخ نخواهیم گذاشت"  

همچنین وی اِعمال این محدودیت ها و کنترل شبکه های ماهواره ای توسط ارسال پارازیت را اینگونه توجیه میکند که مردم کشور ما به آموزه های مذهبی پایبندند، ما با فعالیت هر یک از  شبکه ها که اصول اخلاقی و قوانین کشور را رعایت کنند، مخالفتی نداریم. اما هر شبکه اجتماعی که مقررات دولت یا قیودات مذهبی و دینی را زیر پا بگذارد، نمی تواند در ایران فعالیت کند و نیز شبکه های ماهواره ای خارج از کشور نیز که این تعهدات را زیر پا بگذارند از سیستم برنامه ای جامعه ی ما حذف خواهند شد.
در پی شرایط موجود ذکر شده، ارسال پارازیت با اعتراضات گسترده در داخل و خارج از ایران، خصوصا بدلیل نگرانی از ایجاد بیماریهای مختلف که موجب ایجاد تاثیرات مخرب امواج آن بر روی سلامت جسمی و روانی انسان است رو به رو بوده، اما تا کنون نتیجه ای حاصل نشده و دولت جمهوری اسلامی همچنان به انجام این روند ادامه می دهد.
در پی این اقدامات، اتحاديه‌ جهاني مخابرات نیز در مورد ارسال پارازيت بر روی ماهواره ها به ايران اعتراض كرد، چرا که نه تنها سلامتی شهروندان ایرانی را به خطر می انداخت و نیز حقوق انسانی آنها را نقض میکرد، همچنین باعث اختلال در تجهيزات مخابراتی سفارتخانه های خارجی نیز می شد و شکايت آنها را هم به دنبال داشت.

همچنین به لحاظ تاثیرات مخرب این پارازیت ها بر سلامتی شهروندان، گزارش ها و تحقیقات متعدد حکایت از خطرناک بودن امواج پارازیتی زمینی برای سلامت جسمی و روانی انسان دارد. وزارت بهداشت طی گزارشی به کمیسیون صنایع مجلس احتمال وجود خطرات و مضرات اين نوع امواج را بسيار بالا دانست و اذعان داشت که بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده، امواج مايكرو ويو پس از نفوذ به بدن انسان نوعي اثر گرمايی توليد مي كنند و باعث مي شود درجه حرارت بدن بالا رود و این از بين رفتن تعادل دمای بدن، به طوری كه بيش از ۵ درجه سانتيگراد باشد، برای انسان مرگ آور است و می تواند  بيشتر از يک بمب اتمی برای افراد خطرناک باشد.
تحقیقات همچنین نشان داده که امواج پارازیت تاثیرات مخربی بر اعصاب و روان انسان نیز بر جای می گذارند. همچنین این امواج ممكن است در اثر تداوم، ناشنوايی مزمن را به همراه داشته باشد.
امواج پارازیت علاوه بر تهدید سلامت، درسيستم  مخابراتی و الکترونيکی کليه دستگاههای ايمنی، از جمله سيستم های پزشکی بيمارستان ها، شبکه بانکی و سيستم هدايت هواپيما نیز تداخل ایجاد می کنند. یکی از دلایلی که ارسال این امواج در تهران معمولا پس از پایان ساعات کار اداری آغاز می شود همین است، تا بدین ترتیب سیستم های مخابراتی و الکترونیکی دولتی از کار نیافتند.

( ندا امین )


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر