۱۳۹۴ آذر ۲, دوشنبه

گزارش ماهانه ی نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی در ایران ( آبان ماه 1394 )

طی ماه گذشته، نقض حقوق بشر در ایران همچون گذشته به طور گسترده ای ادامه داشت. گرچه گزارش پیش رو نمی تواند تمام موارد نقض حقوق بشر در ایران طی این مدت را در بر گیرد، چرا که بسیاری از اخبار به دلیل منابع محدود و مشکلات گزارشگری در ایران، تحت پوشش قرار نمی گیرند و برخی نیز به دلایل امنیتی مدتها بعد افشا می شوند، لیکن سعی بر آن است تا بر اساس اخبار موجود و منتشر شده، گزارشی از نقض حقوق انسانی در ایران ارائه دهیم.
ا
ین گزارش به تفصیل، به مثالهای مختلفی از موارد نقض حقوق بشر به واسطه ی شکنجه، تنبیهات غیر انسانی، بی رحمانه و اهانت آمیز مانند شلاق زدن یا قطع عضو، مجازات اعدام و از آن جمله اعدامهای در ملاء عام، اعدام مجرمین نوجوان، نقض حقوق زنان، حقوق اقلیتها، عدم آزادی اجتماعات مسالمت آمیز و آزادی اندیشه و بیان، فقدان حق برخورداری از دادرسی عادلانه و معضلات ایجاد شده توسط جمهوری اسلامی در ایران می پردازد.

گزارش ذکر شده را در ادامه ی مطلب مشاهده نمایید...



بازداشت یک نوکیش مسیحی ساکن تهران از سوی نیروهای امنیتی
شنبه ۲ آبان ماه، مهتاب محمدی، نوکیش مسیحی ساکن تهران از سوی نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به محلی نامعلوم منتقل شد.
چندی پیش نیز مادر و خواهر مهتاب محمدی که هر دو از نوکیشان مسیحی هستند توسط نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات احضار شده که با عدم حضور ایشان و مخفی شدنشان، نیروهای امنیتی به خانه مهتاب محمدی هجوم برده و او را بازداشت کردند.
لازم به ذکر است که تاکنون هیچ اعلام رسمی در ارتباط با بازداشت این فرد انجام نشده و از محل بازداشت وی اطلاعی در دست نیست.
تهدید خانواده ی یک زندانی سیاسی
شنبه ۲ آبان ماه، نیروهای  سپاه برادر ۱۷ ساله ی امین انواری دانشجوی دانشگاه امیرکبیر و فعال مدنی  که از ۱۲ مهر در بند ۲ الف سپاه زندانی است را تهدید کردند .به گفته مادر امین انواری، ماموران سپاه سراغ برادر ۱۷ ساله امین انواری در بازگشت از مدرسه رفته، او را به زور سوار ماشین و تهدید کرده اند که مادرش اگر سکوت نکند با آنها برخورد خواهد شد.
تعیین 6 سال زندان برای یک فعال مدنی
شنبه ۲ آبان ماه، جعفر عظیم‌زاده، دبیر هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران طی ابلاغیه شعبه اول اجرای احکام کیفری، برای اجرای حکم شش سال زندان احضار شد. بر اساس ابلاغیه‌ای که از شعبه اول اجرای احکام کیفری دادسرای ناحیه ۳۳ اوین صادر شده است، عظیم‌زاده برای اجرای حکم شش سال زندان باید خود را چهارم آبان به این شعبه معرفی کند. این فعال کارگری ۱۰ اسفند ۹۳ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «اخلال در نظم عمومی» به پنج سال زندان و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شد. وی همچنین با استناد به ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دستجات سیاسی و فعالیت مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات به مدت دو سال محروم شده است.
تخریب ۹۳ هکتار از جنگل‌های هیرکانی توسط جمهوری اسلامی
شنبه ۲ آبان ماه، حمید جلالوندی، مدیرکل دفتر ارزیابی‌های زیست محیطی سازمان حفاظت از محیط زیست، شنبه دوم آبان ماه گفت که سد شفارود قرار بود برای تأمین آب شرب احداث شود اما سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان جنگل‌ها و وزارت نیرو افزون بر این، خواهان تامین آب کشاورزی و صعنتی از طریق این سد هستند.
به گفته جلالوندی احداث سد برای تامین آب شرب باعث تخریب ۵۰ هکتار از جنگل می‌شود اما اگر تأمین آب کشاورزی و صنعتی نیز به آن افزوده شود، حجم تخریب به ۹۳ هکتار افزایش خواهد یافت.
اعدام 800 نفر در ایران طی سال جاری، بنا بر گزارش سازمان ملل
روز دوشنبه آبان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص نقض حقوق بشر در ایران گفت: جمهوری اسلامی فراتر از اراده ی نشان داده شده برای مذاکره با سازمان ملل در مورد شکایات در زمینه حقوق بشر، تدابیر ملموس دیگری اتخاذ نکرده است.
وی همچنین از موج مجازات اعدام در این کشور خبر داد و اذعان داشت که در سال جاری تا کنون ۸۰۰ نفر اعدام شدند و این تعداد می تواند تا پایان سال ۲۰۱۵ به ۱۰۰۰ نفر برسد که بیشترین تعداد طی سال های اخیر است.
احمد شهید که اجازه بازدید از ایران را ندارد، خاطر نشان کرد با این حال رژیم ایران هیچ علائم تغییر رویکردی از خود نشان نمی دهد. وی در ادامه گزارش خود، از زندانی کردن روزنامه نگاران و افول در زمینه حقوق زنان انتقاد کرد.
تایید حکم اعدام شهرام احمدی از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی
روز دوشنبه 4 آبان، ﺣﮑﻢ ﺍﻋﺪﺍﻡ ﺷﻬﺮﺍﻡ ﺍﺣﻤﺪﯼ تایید و به اجرای احکام فرستاده شد. شهرام احمدی ﺯﻧﺪﺍﻧﻲ ﻋﻘﻴﺪﺗﻲ اهل سنت که ﺩﺭ ﺍﺭﺩﻳﺒﻬﺸﺖ ﻣﺎﻩ ١٣٨٨ ﺑﻪ ﺍﺗﻬﺎﻡ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎﯼ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪ ﻣﺤﻞ ﺳﻜﻮﻧﺖ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ شهر سنندج به هنگام بازگشت به خانه از راه مسجد، ﺑﺪﻭﻥ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﻗﺒﻠﯽ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﯿﺮ ﺍﻧﺪﺍﺯﯼ ﻧﻴﺮﻭﻫﺎی ﺍﻣﻨﻴﺘﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ، ﺑﺎ ﺍﺻﺎﺑﺖ ﭼﻨﺪ ﮔﻠﻮﻟﻪ ﺑﻪ ﭘﺸﺖ ﺍﻭ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺷﻜﺴﺘﮕﻲ ﺑﻴﻨﻲ ﻧﺎشی ﺍﺯ ﺿﺮﺏ ﻭ ﺷﺘﻢِ ماموران ﻋﺎﺯﻡ ﺑﻴﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ شد.
ﻭﻱ ﭘﺲ ﺍﺯ ٤٣ ﻣﺎﻩ ﺷﻜﻨﺠﻪ ﻭ ﺑﺎﺯﺟﻮﻳﻲ و اعتراف اجباری در زیر بدترین شکنجه ها ﺩﺭ ﺳﻠﻮﻟﻬﺎﻱ ﺍﻧﻔﺮﺍﺩﻱ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺳﻨﻨﺪﺝ ﻭ ﺯﻧﺠﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﻬﺮﻣﺎﻩ ١٣٩١ ﺩﺭ ﺷﻌﺒﻪ ٢٨ ﺩﺍﺩﮔﺎﻩ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺑﻪ ریاست ﻗﺎﺿﯽ ‏« ﻣﺤﻤﺪ ﻣﻘﻴﺴﻪ ‏» ﺩﺭ ﺩﺍﺩﮔﺎﻫﻲ ٥ ﺩﻗﻴﻘﻪ ﺍی ﻭ ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﻭﻛﻴﻞ ﺗﺴﺨﻴﺮﯼ ﺑﻪ ﺍﺗﻬﺎﻡ ﻣﺤﺎﺭﺑﻪ ﺑﻪ ﺍﻋﺪﺍﻡ ﻣﺤﻜﻮﻡ ﺷﺪ. در این سالها شهرام احمدی ﺷﺎﻫﺪ ﺍﻋﺪﺍﻡ ﺑﺮﺍﺩﺭ کوچکترش ‏« ﺑﻬﺮﺍﻡ ﺍﺣﻤﺪی ‏» در سال 1391ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﭼﻨﺪ ﺗﻦ ﺩﻳﮕﺮ و همچنین اعدام حامد احمدی و چند تن از دوستانش در اسفند ماه سال گذشته بوده است.
شهرام احمدی هم اکنون در ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺭﺟﺎئی ﺷﻬﺮ ﻛﺮﺝ ﻣﺤﺒﻮﺱ ﻭ ﺗﺒﻌﻴﺪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﻣﻼﻗﺎﺕ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻭی ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ و در انتظار اجرای حکم اعدام است.
کشته شدن دو نفر به خاطر هدف گیری اشتباه پلیس
روز دوشنبه 4 آبان ماه، شش مأمور پلیس که از سبزوار برای دستگیری فراریان متهم به قتل که به تهران سفر کرده بودند، ۲ مرد را به اشتباه هدف گلوله قرار داده و کشته شدند. در این تیراندازی، ۴ سرنشینِ یک خودرو هدف قرار گرفتند که ۲ کشته و زخمی برجای ماند.
محکومیت سخنگوی حزب اعتماد ملی به پنج سال زندان
روز دوشنبه 4 آبان ماه، اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب «اعتماد ملی» و مشاور مهدی کروبی، از نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، به پنج سال زندان محکوم شد. گرامی مقدم در حالی این حکم را دریافت کرده که روز سه‌شنبه، ۲۹ مهرماه، پس از سه ماه بازداشت، با وثیقه یک میلیارد تومانی، موقتاً از زندان اوین آزاد شده بود.این حکم در یکی از شعب دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی صادر شده است.نعمت احمدی، وکیل مدافع او، روز دوشنبه، چهارم آبان‌ماه گفت که این حکم به موکلش ابلاغ شده، اما خودش هنوز آن را رویت نکرده است. آقای گرامی مقدم به اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام به پنج سال زندان محکوم شده و همچنین اطلاعیه‌ها و اعلامیه‌هایی که وی با دیگر نمایندگان ادوار در خارج از ایران تنظیم کرده بود، از مصادیق اتهام‌های او عنوان شده است.
یورش گارد زندان رجایی‌شهر به بند زندانیان سیاسی
روز دوشنبه 4 آبان ماه، مأموران امنیتی زندان رجایی‌شهر با یورش به بند زندانیان سیاسی و عقیدتی، وضعیت آنان را به هم ریختند.
زندان رجایی‌شهر کرج در آن روز، صحنه ورود گارد امنیتی به بند ٤ سالن ١٢ موسوم به “سیاسی‌ها” بوده است.
یورش مأموران و به هم ریختن وسایل شخصی زندانیان، اعتراض آنان را درپی داشت.
اقدام به تفتیش و تخریب اتاق و سلول زندانیان سیاسی بنا به دستور مردانی، رئیس زندان رجایی‌شهر کرج صورت گرفته و بیش از یکصد نیروی ضد شورش در حمله به بند ٤ شرکت داشته‌اند.
زندان رجایی‌شهر کرج به طور میانگین و مستمر دارای آماری ٤٠٠٠ هزار نفری از زندانیان است که در میان آنها قریب به ٢٣٠ نفر زندانی سیاسی و عقیدتی حضور دارند.
احضار یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران به وزارت اطلاعات
صبح روز سه شنبه 5 آبان، خانم پروین محمدی عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران، برای پاسخ گویی به اتهامات وارد شده علیه وی، به وزارت اطلاعات احضار گردید.
این در حالی ست کە پیشتر  آقای جعفرعظیم زاده دبیر هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران با اتهامات سازمان دهنده طومار چهل هزار امضا برای افزایش دستمزدها، برپایی تجمع کارگری در روز جهانی کارگر سال ۹۳ در مقابل وزارت کار و غیره به تحمل ٦ سال حبس محکوم شدە است.
گفتنی است فشارها و تهدیدات بر فعالین کارگری با اهدافی پیشگیرانه و در آستانه فرآیندِ به اصطلاح تعیین مزد می باشد.
بازداشت دو تن از پیروان طریقت یارسان توسط نیروهای لباس شخصی در همدان
بر اساسی خبری که روز چهارشنبه 6 آبان توسط گزارشگران رسیده، در هفته ی گذشته دو تن از پیروان طریقت یارسان (اهل حق) در مقابل دانشگاە بوعلی همدان بازداشت و بە مکان نامعلومی منتقل شدند. امین ایهاوند و همسرش مژگان عباس باشی، از پیروان طریقت یارسان، در مقابل دانشگاه بوعلی همدان از سوی سرنشینان دو دستگاه خودرو بازداشت شدند.
بر اساس گزارش شاهدان، ماموران امنیتی در حالی که بیسیم به دست و مسلح به سلاح کمری بوده، این زوج را با خشونت سوار خودرو نموده و عابرانی را که متعحب و نگرانِ این اقدام بودند، با تهدید متفرق ساختند.
هنوز از علت دستگیری، محل بازداشت و وضعیت این دو پیرو طریقت اهل حق، خبری منتشر نشده است و مراجعات خانواده و خویشاوندان آنها به مراجع قضایی و انتظامی، نتیجه ای نداشته است.
ارجاع نرگس محمدی به زندان علیرغم تاکید پزشکان بر وخامت حال وی
چهارشنبه 6 آبان، علیرغم توصیه پزشکان بر وخامت حال نرگس محمدی و احتمال به خطر افتادن جان وی در زندان، این زندانی سیاسی و نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر به زندان بازگرداندە شد.
نرگس محمدی، نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر که به دو بیماری آمبولی ریه و فلج عضلانی مبتلا است، نوزدهم مهر ماه ۱۳۹۴ در پی تشنج در زندان، به بیمارستان منتقل و بستری شده بود ولی در حالیکه درمان وی به اتمام نرسیده بود به زندان ارجاع شد.
انتقال خانم محمدی به زندان در حالی صورت گرفته است که پزشک‌های معالج او تأکید کرده‌اند که دو بیماری‌ خانم محمدی در فضای زندان و محیط‌های تنش‌زا تشدید شده و در نهایت در پی بی‌توجهی می‌توانند جان او را به خطر بیاندازند.
کشته شدن یک دانشجو توسط سپاه پاسداران جمهوری اسلامی
روز پنج شنبه 7 آبان، بنابر گزارشهای دریافت شده، ایمان امیری، دانشجوی دانشگاه آزاد ایرانشهر، شامگاه چهارشنبه ۲۲ مهر در خیابان الزهرا ایرانشهر با اصابت گلوله از ناحیه شکم، کشته شد. فردی که به سمت وی شلیک کرده از نیروهای بسیج و با استفاده از اسلحه سپاه، نامبرده را به قتل رسانده است. خانواده ایمان در این باره گفتند: “تا کنون چند بار به نیروی انتظامی مراجعه کردیم تا قاتل بازداشت شود اما علیرغم داشتن مشخصات و آدرس مامور و با وجود اینکه خود قاتل مسئولیت تیراندازی را به عهده گرفته، هنوز پس از دوهفته ماموران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی امروز و فردا می کنند.”
در سالهای اخیر و با محول شدن سلاح گرم به دست مردم توسط سپاه پاسداران آمار نا امنی از قبیل قتل و سرقت های مسلحانه افزایش پیدا کرده است و ماموران سپاه و بسیج - ارگان تابعه سپاه- از نوعی حق مصونیت برخوردار اند.
ماه گذشته نیز چنگیز شه بخش فرزند ملا رحیم از معتمدان طائفه شه بخش در منطقه قلعه بید از توابع بخش کورین زاهدان توسط ماموران بسیج ترور شد.
اعدام ۳۰ زندانی در زندان سنندج تا پایان سال آتی
روز پنج شنبه 7 آبان ماه، براساس گزارش‌های رسیده از «زندان مرکزی سنندج»، احتمال اجرای احکام اعدام ۳۰ زندانی محبوس در این زندان، تا پایان سال  ۱۳۹۴ وجود دارد. چرا که طی چند روز گذشته، از اعضای خانواده بسیاری از زندانیان محکوم به اعدام در «زندان مرکزی سنندج»، درخواست تسلیم شناسنامه زندانیان از سوی «سازمان زندان‌ها» شده است. برخی از مدافعان حقوق بشر احتمال می‌دهند که این زندانیان به زودی به دار آویخته شوند.
گفته شده اخذ شناسنامه زندانیان محکوم به اعدام از خانواده‌ها، آن هم پیش از اجرای حکم از سوی سازمان زندان‌ها، برای باطل شدن شناسنامه آنهاست.
یکی از کارمندان «زندان سنندج» که نخواست نامش فاش شود، در این باره به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گفته: “به طور اتفاقی از صحبت‌های مسوولان زندان فهمیدم که تا عید نوروز ۳۰ زندانی محکوم به اعدام در این زندان به دار آویخته می‌شوند.”
یک زندانی سابق در زندان سنندج نیز، در این باره به کمپین گفته: “تجربه زندانیان اثبات کرده هر زمان سازمان زندان‌ها شناسنامه‌ها را از خانواده‌های زندانیان درخواست کرده، نزدیک به ۴۰ روز بعد، حکم اعدام زندانی را به اجرا درآورده‌اند.”
هم‌اکنون در زندان مرکزی سنندج بیش از ۱۰۰ زندانی محکوم به اعدام نگهداری می‌شوند که چند تن از آنان از جمله فعالان سیاسی و عقیدتی هستند و حکم اعدامشان در دیوان عالی کشور نیز به تایید رسیده است. نزدیک به ۵ زندانی محکوم به اعدام در «زندان سنندج»، هنگام بازداشت کم‌تر از ۱۸ سال سن داشته‌اند.
فشارهای جمهوری اسلامی برای جلوگیری از برگزاری سومین سالگرد ستار بهشتی
روز پنج‌‌شنبه ۷ آبان، ماموران امنیتی با بازداشت چندساعته‌ و تهدید، از شرکت شماری از فعالان سیاسی و مدنی در مراسم سومین سالگرد جان باختن ستار بهشتی جلوگیری کردند. آن‌گونه که رضا خندان، همسر نسرین ستوده در صفحه‌ی فیسبوکش نوشته، او و خانم ستوده و شهین مهین‌فر (مادر امیرارشد تاج ‌میر از جان‌ باختگان عاشورای خونین تهران در سال ۸۸) «به محض توقف در مقابل ورودی آرامگاه ستار بهشتی در رباط ‌کریم» توسط ماموران امنیتی «محاصره» و بازداشت شدند.
به نوشته‌ی آقای خندان، ماموران آن‌ها را «بدون حکم قضایی» و «به مدت ۳ ساعت و نیم» در اتاقی حبس و پس از پایان زمان مراسم، آزاد کرده‌اند. او تاکید کرده که اتاق محل حبس‌شان «در یکی از ساختمان‌های بی‌حساب و کتابی که در دست نهادهای امنیتی است» قرار داشت. وی هم‌چنین اضافه کرده که بعد از آزادی متوجه شده‌اند که محمد نوری‌زاد، نویسنده و فیلم‌ساز مخالف حکومت نیز به شیوه‌ای مشابه بازداشت شده است.
کشته شدن سالانه ۲۰۰۰ نفر براثر استفاده از خودروی پراید در ایران
خودرو پراید در ایران سالانه حداقل بیش از دو هزار نفر را به کام مرگ می‌برد برخی آمار سهم پراید را در میزان کشته‌های جاده‌ای ایران ۱۳ درصد و برخی دیگر ۱۵ درصد اعلام کرده‌اند. روز پنجشنبه 7 آبان ماه، رئیس سازمان پزشکی قانونی پراید را «رکورد دار» وسایل نقلیه در مرگ ایرانیان در سال ۹۲ عنوان کرد. وی دراین باره توضیح داده بود : «در سال ۹۲ متأسفانه ۲ هزار و ۴۵۴ نفر به دلیل وقوع تصادف خودرو پراید جان خود را از دست دادند که این مسئله باعث شد تا ۱۳.۶ درصد از تصادفات منجر به مرگ به این خودرو اختصاص یابد.
وی افزود: اگر بر اساس آمار ارائه شده توسط پزشکی قانونی در سال ۹۲ فرض بگیریم طی ۱۵ سال اخیر به طور میانگین پراید سالانه دو هزار و ۵۰۰ نفر را به کام مرگ برده باشد، پراید طی این مدت بیش از ۳۷ هزار نفر را به کام مرگ برده است. این میزان به تنهایی ۱۱ هزار نفر بیشتر از کشته‌های زمین‌لرزه بم و در حدود ۱۷ درصد میزان کشته‌های جنگ ایران و عراق است.
نگرانی عفو بین الملل از احتمال اعدام میلاد عظیمی
روز جمعه 8 آبان ماه، سازمان عفو بین الملل طی بیانیه ای اعلام کرد که محاکمه ی میلاد عظیمی به شدت غیرمنصفانه و برپایه اقرار و زیر شکنجه انجام شده است.
میلاد عظیمی در اوایل سال ۱۳۹۴ از سوی شعبه ۳ دادگاه انقلاب اسلامی استان کرمانشاه به اتهام قتل مردی با چاقو در یک نزاع دسته جمعی در سال ۱۳۹۲، به “قصاص” محکوم شد، وی نقش داشتن در ضربه چاقوی منجر به مرگ را رد کرده است. دادگاه در حکم خود اذعان کرده است که میلاد عظیمی در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال بوده ولی گفته است که هیچ شکی در رشد عقلی و بلوغ و درک ماهیت جرم و خطر چاقو از سوی وی وجود ندارد.
این دادگاه همچنین ذکر کرده که وی قصد قبلی برای قتل نداشته ولی از ماهیت مرگبار عمل ارتکابی آگاه بوده است.
حکم وی در تابستان سال جاری از سوی شعبه ۱۷ دیوان عالی کشور تایید شد و میلاد عظیمی با توجه به تغییراتی در قانون جدید مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲ درخواست اعاده دادرسی کرده که گفته می شود این درخواست از سوی دیوان عالی رد شده است، با تایید احتمالی حکم از سوی رئیس دیوان عالی کشور مطابق قوانین، خانواده مقتول می توانند هر زمانی برای اجرای حکم تقاضا کنند.
میلاد عظیمی در بیستم آذرماه ۱۳۹۲ دستگیر و به مدت ۱۵ روز در پلیس اگاهی کرمانشاه بازداشت بود، گفته شده است که وی طی این مدت تحت آزار و شکنجه هایی از جمله شلاق برای اعتراف به قتل بوده است. همچنین وی طی این مدت به وکیل دسترسی نداشته و حین بازپرسی و دادگاه اعترافات خود را رد کرده است با این عنوان که زیر شکنجه مجبور به اقرار شده است.
ارجاع یک زندانی عقیدتی به زندان بدون تمدید مرخصی درمان
روز جمعه 8 آبان ماه، زندانی عقیدتی مریم (نسیم) نقاش زرگران، که از سه شنبه گذشته به مرخصی درمانی آمده بود پس از عدم تمدید مرخصی و تهدید دادستانی تهران، با ناتمام ماندن پروسه تشخیص بیماری به زندان اوین بازگردانده شد.
این نوکیش مسیحی که به دلیل اعتقادات مذهبی بیش از ٣٠ ماه از دوران محکومیت خود را در بند نسوان اوین سپری کرده، اولین بار در اسفندماه ١٣٨٩ به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.
وی پس از بازداشت جهت انگشت نگاری به زندان اوین منتقل و بدون هیچ گونه تفهیم اتهام به ساختمان وزرا تحویل داده شد.
خانم زرگران نهایتا به زندان اوین منتقل و از سوی شعبه ٢ دادسرای شهید مقدس تفهیم اتهام شد. تنها اتهام وارده به وی تبلیغ علیه نظام بود. وی توسط قاضی مقیسه، ریاست شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به اتهام اجتماع و تبانی و اقدام علیه امنیت ملی به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد.
ناپديد شدن یک کارشناس لبنانی-آمریکايی در تهران
نزار زکا، کارشناس لبنانی فن آوری اطلاعات پس از حضور در کنفرانسی رسمی در تهران ناپدید شده و هیچ گونه اطلاعاتی درباره سرنوشت وی در دست نیست.
روز جمعه 8 آبان ماه، بستگان “نزار زکا” که مقیم آمریکاست و ریاست سازمان سیاستگذاری عمومی ائتلاف جهانی فناوری اطلاعات و خدمات را به عهده دارد، طی مصاحبه ای گفته اند که وی حدود ۴۰ روز پیش در تهران ناپدید شده است. این در حالی ست که مقامات رژیم ایران از وی دعوت رسمی به عمل آورده بودند.
خبرگزاری رسمی لبنان نیز گزارش کرده که این کارشناس لبنانی از سوی جمهوری اسلامی دعوت شده بود تا در یک کنفرانس در تهران شرکت داشته باشد اما مقامات جمهوری اسلامی وی را بازداشت کرده اند تا از او بازجویی کنند و علت آن را نیز نمی گویند.
وکیل این کارشناس لبنانی نیز گفته: اطلاعاتی که در دست داریم این است که وی از هتل به سمت فرودگاه تهران در حرکت بود اما تا به حال ایران را ترک نکرده و از همان زمان ناپدید شده است.
بازداشت یک فعال مدنی جهت جلوگیری از شرکت در سالگرد مادرش
روز جمعه 8 آبان ماه، آرش صادقی، زندانی سیاسی سابق به همراه «گلرخ ایرایی» همسرش جهت جلوگیری از شرکت در مراسم پنجمین سالگرد مرگ مادرش از سوی مامورین امنیتی بازداشت و پس از گذشت چند ساعت آزاد شدند.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در پی پنجمین سالگرد زنده یاد «فرحناز درگاهی» مادر «آرش صادقی» زندانی سیاسی سابق که در پی یورش ماموران امنیتی به منزل وی در ساعت چهار صبح، جهت بازداشت «آرش صادقی» عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه علامه، دچار حمله قلبی شد و پس از چهار روز دربیمارستان فوت کرد «آرش صادقی» و «گلرخ ایرایی» به علت جلوگیری شرکت درمراسم از سوی ماموران امنیتی بازداشت و پس از گذشت چند ساعت آزاد شدند.
گزارشی از وضعیت یک زندانی سیاسی محبوس در زندان بیرجند
جمعه 8 آبان ماه... محمد امین عبداللهی زندانی سیاسی، که در اعتراض بە مخالفت با مرخصی اش از زندان طبس به زندان بیرجند تبعید شدە است هم اکنون در قرنطینە این زندان بسر می برد. محمد امین عبداللهی شهروند بوکانی، از اوایل مهرماه در پی اعتراض به مخالفت با مرخصی اش از زندان طبس به بیرجند منتقل شده و مسئولین زندان طبس نیز علیرغم تأمین وثیقه از سوی خانواده، با مرخصی، آزادی مشروط و یا انتقال به زندان شهر محل سکونتش مخالفت کرده اند.
برادر این زندانی وضعیت وی را در زندان بیرجند دشوار و نگران کننده توصیف کرده و می گوید که برادرش در اعتراض به این شرایط دست به اعتصاب غذا زده است. اگرچه پس از گذشت بیش از نیمی از حبس، قانونا این زندانی می تواند به طور مشروط آزاد شود ولی مسئولین قضایی تا کنون به دلایل نامشخص با درخواست آزادی مشروط وی مخالفت کرده اند.
محمدامین عبدالهی اهل بوکان، پاییز سال ۱۳۸۴ بازداشت و پس از ۱۵ماه بلاتکلیفی در دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام محاربه از طریق همکاری موثر و مسلحانه با احزاب کرد و نیز تبلیغ علیه نظام، محاکمه و در مجموع به ۱۸سال زندان و تبعید به زندان طبس محکوم شد، وی پس از گذراندن مدتی در زندان های ارومیه و مهاباد به زندان طبس و سپس بیرجند تبعید شد و در حال حاضر در قرنطینه زندان بیرجند نگهداری می شود.
بی خبری از وضعیت یک فعال مدنی پس از سه هفته بازداشت
جمعه 8 آبان ماه، همچنان با گذشت بیش از سه هفته از بازداشت محمد کریمی، از فعالین مدنی و شرکت کنندگان در تجمعات مدنی در تهران، تا کنون از نهاد بازداشت کننده، اتهامات وی و وضعیت او در بازداشت خبری در دست نیست. گفتنی است، پس از پیگیری های خانواده آقای کریمی در نهادهای قضایی و امنیتی، تنها پاسخ این نهادها به خانواده این فعال مدنی این بوده است که “شما نباید بیایید، بروید تا خودمان وضعیت او را مشخص کنیم و بعد تماس میگیرم.”
محمد کریمی پس از بازداشت خود در تنها تماس با خانواده اش از حضور در زندان اوین خبر داده است. محمد کریمی از جمله مشارکت کنندگان فعال در تجمعات مدنی و مسالمت آمیز تهران از جمله تجمعات مقابل ساختمان دنا و کانون وکلای دادگستری بوده است.
اعدام یک نوجوان بزهکار طی شش روز آیندە
شنبه 9 آبان ماه، 6 روز مانده به اجرای حکم اعدام یک نوجوان بزهکار کە در سن ۱۶ سالگی برای اتفاقی محکوم به اعدام شده و در صورت عدم جمع‌آوری مبلغ ۱۱۰میلیون تومان برای پرداخت دیه به دار آویخته خواهد شد.
وضعیت وخیم یک زندانی سیاسی
شنبه 9 آبان ماه، افشین سهراب زاده زندانی سیاسی مبتلا به سرطان روده که از هفته گذشته برای معالجه از زندان میناب به تهران منتقل شده است و تاکنون هیچ اقدامی جهت معالجه‌ی وی انجام نگرفته، همچنان با بلاتکلیفی و اوضاع بد جسمی رو به روست.
افشین سهراب‌زاده یکی از زندانیان سیاسی کُرد است که به دلیل ابتلا به بیماری سرطان روده و خونریزی داخلی، در معرض خطر جدی مرگ قرار دارد. این زندانی مبتلا به سرطان روده هفته گذشته برای بار دوم مجددا جهت معالجه به تهران و به زندان اوین منتقل شد.
در این باره “زیبه باباصفری” مادر این زندانی سیاسی به “کانون مدافعان حقوق بشر کردستان” گفت که “افشین جز پوست و استخوان به دلیل ابتلا به سرطان روده، چیزی از وجودش نمانده است و حدود دو سال است که هر روز ما را از دادستانی کامیاران به سنندج و از آنجا به میناب و دوباره به کامیاران می‌فرستند که با مرخصی و درمان پسرم موافقت کنند. هم اکنون هم گفتند باید دادستانی بندرعباس موافقت کنند.
مرگ یک زندانی بر اثر عدم رسیدگی پزشکی در زندان زاهدان
بر اساس خبر رسیده در روز یکشنبه 9 آبان ماه، زندانی با نام آرمان پایه، پس از 1 سال بیماری و تحمل دردهای شدید و جانکاه به دلیل عدم رسیدگی های پزشکی و درمانی روز جمعه 7 آبان ماه جان باخت. گفته می شود آرمان پایه 42 ساله که سرهنگ نیروی انتظامی بوده به اتهام ارتباط با گروههای مخالف رژیم جمهوری اسلامی و همچنین داشتن مواد مخدر در سال 1378 دستگیر و به زندان مرکزی زاهدان منتقل گردید .وی در دادگاه انقلاب شهر زاهدان به حبس ابد محکوم شد.
این زندانی از حدود ۱ سال پیش دچار بیماری التهاب کبد شده و بر اثر این بیماری تمام بدن وی متورم گردیده بود، به طوریکه پزشک زندان مرکزی زاهدان اعلام کرده بود که باید در بیمارستان خارج از زندان تحت مداوا قرار گیرد.اما زندانبانان ولی فقیه از درمان و رسیدگی های پزشکی به وی خودداری می کردند.
این زندانی روز چهارشنبه 5 آبان ماه در زندان مرکزی زاهدان به کما فرو می رود و بعد از مدتی به بیمارستان خارج از زندان اعزام و نهایتا روز جمعه 7 آبان ماه فوت می کند.
اجرای حکم اعدام دو زندانی در ملاعام در استان گلستان
صبح روز یکشنبه 10 آبان، حکم اعدام دو متهم به تجاوز به عنف در ملاء عام، در علی آبادکتول گلستان اجرا شد.
این دو فرد متهم بودند که در زمستان 92 باخودروی پراید یک زن متاهل را ربوده و سپس در منزل شخصی شان به وی تجاوز کردند. متهمین راس ساعت 6:45 به دار آویخته شدند.
تعیین حکم اعدام برای یک نوجوان 17 ساله
یکشنبه 10 آبان ماه، آسو سهرابی که در سال 1391 به اتهام قتل یک شهروند بوکانی بازداشت و روانه زندان شده بود، روز شنبه از سوی دادگاه انقلاب بوکان به اعدام (قصاص) محکوم شد.
قوانین ایران سن مجازات کیفری کودکان را 15 سال برای پسران و 9 سال برای دختران می‌داند، این در حالی است که کنوانسیون‌های بین‌المللی از جمله کنوانسیون حقوق کودک اعدام افراد کم‌تر از هجده سال را منع می‌کند.
قانون مجازات اسلامی جدید، اعدام کسانی که در کودکی مرتکب قتل شده اند را منوط به آزمایش رشد عقلی کرده است ولی حتی پس از اجرای این قانون نیز مواردی از اعدام کودکان بزهکار اجرا شده است با این توجیه که زمان ارتکاب عمل، رشد عقلی و بلوغ کافی داشته اند و به قبح عمل و ماهیت و خطر فعل ارتکابی آگاه بوده اند، اعدام فاطمه سالبهی در ماه گذشته یکی از این موارد بود.
بازداشت دو روزنامه نگار و فعال سیاسی توسط وزارت اطلاعات
دوشنبه 11 آبان ماه ، عیسی سحرخیز و احسان مازندرانی، دو تن از روزنامه نگاران و فعالین سیاسی، توسط ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بازداشت شدند.
به گفته مهدی سحرخیز، پسر این فعال سیاسی، دوشنبه 11 آبان ، ساعت هفت صبح، شش مرد از سپاه پاسداران و یک زن با حکم بازداشت به خانه آنها رفتنه، او را دستگیر و وسایلش را نیز ضبط کردند. ایشان همچنین اذعان داشت که پدرش به اتهام تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبر جمهوری اسلامی و تبانی برای تجمع بازداشت شده‌ است. فرزند عیسی سحرخیز این خبر را برای اولین بار در حساب کاربری شخصی توییتر خود اعلام کرد و گفت پدرش از زمان دستگیری دست به اعتصاب غذای تر زده است.
عیسی سحرخیز پیش از این در تیرماه سال 88 به دلیل اعتراضات گسترده خود به انتخابات بازداشت و به اتهامات امنیتی به سه سال زندان محکوم شد. این حکم در سال 90، زمانی که او در زندان بود، به پنج سال زندان افزایش یافت.
همچنین احسان مازندرانی، خبرنگار سابق پارلمانی و مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان نیز صبح امروز، دوشنبه 11 آبان بازداشت شد.
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی پیش از این یک بار در دوم اسفند 1391 وی را در دفتر روزنامه اعتماد بازداشت کرده بود که با سپردن وثیقه در 21 اسفند همان سال از بند 209 زندان اوین آزاد شد.
دو سال پیش هنگامی که احسان مازندرانی مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان، وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی شد، رسانه‌های تندرو انتصاب او را مورد انتقاد قرار دادند و مازندرانی را از «عوامل فتنه» در رویدادهای سال 1388 دانستند.
انتقال میثاق یزدان نژاد از زندان رجائی شهر به مکانی نامعلوم
بنابر گزارش های رسیده در روز دوشنبه 11 آبان ماه، میثاق یزدان نژاد چهارم آبان ماه به بهانه انتقال به مرکز درمانی از سالن ۱۲ بند 4 زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت) به مکانی نامعلوم منتقل شده است. خانواده و همبندیان میثاق یزدان نژاد از وضعیت او کاملا بی اطلاع هستند و به گفته یک منبع آگاه این زندانی به بهانه درمان از بند فرا خوانده شد ولی در حال حاضر کسی از سرنوشت او اطلاعی ندارد. لازم به ذکر است که پیش از این بارها زندانیان سیاسی به بهانه های مختلف از بند فراخوانده شده و توسط نیروهای امنیتی به بند های انفرادی انتقال داده شدند و یا برای آنها پرونده ای با اتهامات جدید باز می شود در گذشته نیز رسول بداقی لرستانی؛ خالدحردانی؛ صالح کهن دل؛ پیروز منصوري؛ سمکو خلقتی و زندانیان سیاسی زیادی به همین شیوه از بند به مکان های نامعلوم و یا انفرادی منتقل می شدند و در حال حاضر از وضعیت رسول بداقی و میثاق یزدان نژاد خبری موثقی در دست نیست.
سوزاندن آلت تناسلی یک تبعه افغان به اتهام سرقت، توسط پلیس جمهوری اسلامی
دوشنبه 11 آبان ماه، یک تبعه افغان که به اتهام سرقت بازداشت شده بود، از سوی مأمورین اداره آگاهی ایرانشهر، برای گرفتن اعتراف به شدت مورد شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفت. عجب گل نور زِهی، تبعه افغانستانی ساکن در ایران و نگهبان یک پارکینگ در ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان که به اتهام سرقت بازداشت شده بود، به شدت از سوی مأمورین پلیس آگاهی این شهر مورد ضرب و شتم قرار گرفته و شکنجه شد.
برادر این زندانی نیز با تایید این موضوع می گوید: شدت شکنجه به حدی بوده که وی هنگام ملاقات قادر به راه رفتن نبود و با کمک دو سرباز به سالن ملاقات آمد.
وی همچنین در توضیح شکنجه های اعمال شده علیه برادرش می گوید: آنها برای اینکه او سرقت را گردن بگیرد اینقدر او را زده اند که پاهایش شکسته است و بیضه ها و آلت تناسلی اش را با قرار دادن شعله پیک نیک سوزانده اند.
درخواست ۲۰۰ حقوقدان آلمانی از جمهوری اسلامی برای آزادی عبدالفتاح سلطانی
دوشنبه 11 آبان ماه، شماری ازحقوقدانان آلمانی در سالروز تولد عبدالفتاح سلطانی، با برگزاری مراسمی در سالن اجتماعات کانون وکلای نورنبرگ، آزادی بی‌قید و شرط این وکیل ایرانی از زندان را خواستار شدند. آقای سلطانی که در سال‌های گذشته، وکالت بسیاری از زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران را برعهده داشته است، پنجمین سالروز تولدش را در زندان اوین می‌گذراند.
از همین روی گروهِ حقوقی امنستی برای حمایت از وکلای در خطر و کانون وکلای شهر نورمبرگ، لوحی که حاوی تبریک تولدِ آقای سلطانی با امضای بیش از دویست حقوقدان از سراسر آلمان بود را در نبود این وکیل زندانی به دخترش، مائده سلطانی اعطا کردند.
عبدالفتاح سلطانی، عضو شورای عالی نظارت کانون مدافعان حقوق بشر، در سال 1390 ابتدا به 13 سال حبس تعزیری و 20 سال محرومیت از وکالت محکوم شد که مدتی پیش، حکم زندان این وکیل دادگستری با توجه به قانون جدید مجازات اسلامی و تجمیع جرائم و اعمال ماده 134 به ده سال و محرومیت او از وکالت نیز به دو سال کاهش یافت.
خشک شدن کامل ۴ دریاچه استان فارس به خاطر بی توجهی مسئولین حفاظت از محیط زیست
دوشنبه 11 آبان ماه، 4 دریاچه‌ استان فارس یعنی دریاچه‌های پریشان، مهارلو، کافتر و بختگان در شش سال گذشته کاملاً خشک شده‌ و این مسئله باعث بروز مشکلات زیست‌محیطی شده است. استان فارس یکی از مناطقی است که با خشکسالی روبه‌روست.
همچنین استان‌های فارس، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، مرکزی، قم، سمنان، مازندران، البرز، تهران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و شمال خوزستان در یک سال منتهی به مهر 1394 با خشکسالی خفیف تا متوسط مواجه بوده‌اند و هفت استان کرمانشاه، ایلام، همدان، قزوین، گلستان، هرمزگان و بوشهر نیز در این مدت با خشکسالی شدید مواجه شده اند .
خشکسالی شدید و کاهش باران از یک سو و برداشت‌های بی‌رویه از ذخایر آب‌های زیرزمینی از سوی دیگر، باعث شده تا فعالان محیط زیست در مورد وضعیت آب و آینده آن ابراز نگرانی کنند.
انتقال ۶ زندانی اهل سنت محکوم به اعدام به بند سپاه زندان رجائی شهر کرج
بنابر گزارش های رسیده در روز دوشنبه 11 آبان ماه، شش تن از زندانیان عقیدتی محکوم به اعدام در زندان رجایی شهر کرج به بند اطلاعات موسوم به سپاه انتقال یافتند.
طالب ملکی ، پوریا محمدی، ماموستا خالدمنصور بلاغی( کاوه ویسی) ، کاوه شریفی ، محمدیاور رحیمی و بهمن رحیمی ،شش زندانی عقیدتی اهل سنت هستند که امروز دهم آبان توسط وزرات اطلاعات به بند ۸ سپاه (بند اطلاعات) منتقل شدەاند.
لازم به ذکر است که این زندانیان در شعبه‌ی 28 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه و به اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت ملی به اعدام محکوم شده‌اند.
مشخصات و آخرین وضعیت پرونده این شش زندانی به شرح ذیل است:
1- کاوه شریفی متولد 1363، تاریخ دستگیری: 2/7/1388، مدت بازداشت در اداره‌ی اطلاعات 7 ماه، زندان‌های نگه‌داری شده: سنندج، اوین، رجایی‌شهر، پرونده در دیوان عالی کشور.
2- طالب ملکی متولد 1364، تاریخ دستگیری: 5/7/1388، مدت بازداشت در اداره‌ی اطلاعات 27 ماه، زندان‌های نگه‌داری شده: سنندج، اوین، رجایی‌شهر، پرونده در دیوان عالی کشور.
3- محمدیاور رحیمی متولد 1364، تاریخ دستگیری: 22/3/1389، مدت بازداشت در اداره‌ی اطلاعات 18 ماه، زندان‌های نگه‌داری شده: سنندج، زنجان، اوین، رجایی‌شهر، پرونده در دیوان عالی کشور.
4- بهمن رحیمی، متولد 1357، تاریخ دستگیری: 21/7/1388، مدت بازداشت در اداره‌ی اطلاعات 27 ماه، زندان‌های نگه‌داری شده: سنندج، زنجان، اوین، رجایی‌شهر، پرونده در دیوان عالی کشور.
5 – پوریا محمدی، متولد 1365، تاریخ دستگیری: 8/9/1388، مدت بازداشت در اداره‌ی اطلاعات 24 ماه، زندان‌های نگه‌داری شده: سنندج، زنجان، اوین، رجایی‌شهر، پرونده در دیوان عالی کشور.
6- ماموستا خالد منصور بلاغی (کاوه ویسی) متولد 1363، تاریخ دستگیری: 21/3/1388، مدت بازداشت در اداره‌ی اطلاعات 30 ماه، زندان‌های نگه‌داری شده: سنندج، اوین، رجایی‌شهر، پرونده در دیوان عالی کشور.
محرومیت از درمان اصغر قطان در زندان رجایی‌شهر کرج
بنابر گزارش رسیده در روز دوشنبه 11 آبان ماه، اصغر قطان زندانی 60 ساله که به گفته پزشکان نیاز به چندین عمل جراحی و رسیدگی مداوم پزشک دارد، همچنان با مصرف تعداد زیادی داروهای مسکن و بدون رسیدگی، در زندان رجایی شهر نگهداری می شود.
به گزارش یک منبع آگاه "پزشکی قانونی عدم تحمل کیفر ایشان را تایید کرده ولی مسئولین زندان آزادش نمی کنند، در حال حاضر روزی حدود 30 قرص مسکن با توصیه پزشک مصرف می کند و به مشکلات قلبی، دیابت، فشار خون بالا، میگرن، مشکلات کبدی و طحال روبرو است و تا به حال چندین عمل جراحی با هزینه خودش انجام داده و قسمتی از معده و اثنی عشرش را برداشته و به شدت بیمار است و توانایی تحمل حبس را ندارد".
اصغر قطان که سابقه چندین بار بازداشت را دارد، آخرین بار در نوزدهم دی ماه 1389 از سوی مأموران وزارت اطلاعات بازداشت و پس از 45 روز بازجویی در بند 209 به دلیل بیماری و با توصیه پزشکان به قید وثیقه آزاد شد. وی به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین خلق به 5 سال زندان محکوم شد. این زندانی 60 ساله در سوم خرداد ماه 1391 جهت اجرای حکم احضار و به بند 350 منتقل شد و در تاریخ یازده خرداد ماه 1393 به زندانی رجایی شهر کرج تبعید شد، وی هم اینک در سالن 12 زندان رجایی شهر کرج مشغول گذراندن حبس است.
تجمع اعتراضی صدها تن از بانشستگان شرکت هما به عدم پرداخت افزایش مستمری
روز سه شنبه 12 آبان ماه، بیش از 500 تن از بازنشستگان شرکت هما که از مشمولان صندوق بازنشستگی این شرکت هستند در اعتراض به عدم افزایش مستمری‌های خود در سالن مجتمع ورزشی کارکنان این شرکت تجمع اعتراضی برپا کردند. مطابق ماده 15 اساسنامه هما افزایشات حقوقی که شامل افراد شاغل می شود باید به بازنشستگان نیز تعلق بگیرد و از ابتدای شهریورماه سال پیش (14 ماه قبل) حقوق شاغلان 10درصد افزایش یافت و طبق توافق قرار شد تا حقوق بازنشستگان 6 درصد افزایش یابد.
از قرار معلوم، به‌دلیل تغییر نکردن افزایش حقوق مستمری‌بگیران و مکاتبات پی درپی آنان با مدیرعامل قرار شد تا 9 مهرماه مستمری‌بگیران هما تجمع اعتراضی را برگزار کنند اما مدیرعامل از مستمری‌بگیران درخواست کرد تا به‌دلیل همزمانی با ورود جان‌باختگان حادثه منا و احترام به آنان سکوت اختیار کنند تا خود به قضیه رسیدگی کند، اما تا کنون هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد و مستمری‌بگیران هما تجمع کردند.
انتقال یک زندانی سیاسی به قرنطینه زندان اوین
روز سه شنبه 12 آبان ماه، علی معزی، زندانی سیاسی از زندان مرکزی کرج به بند قرنطینه زندان اوین منتقل شده است.
علی معزی که  از مشکلاتی در ناحیه پروستات، کلیه و مثانه رنج می‌برد و از رسیدگی پزشکی در طول مدت زندان محروم بوده است، سابقه بازداشت و زندان در دهه 60 را نیز دارد، در پاییز 87 دستگیر و به دو سال حبس تعزیری و سه سال حبس تعلیقی محکوم شده بود که پس از تحمل دو سال حبس در زندان رجایی شهر و آزادی از زندان، مجددا در خرداد ماه سال 90 بازداشت شد.
وی یک بار براى درمان مثانه به بیمارستان خارج زندان آمد و بنا به دستور پزشک قرار بود براى درمان کلیه اقدام کند که موضوع پرونده جدید پیش آمد و به انفرادى رفت و بعد از برگشت به زندان هم مسئولین از اعزام مجددش خوددارى کردند.
یکى از اتهامات جدید على معزى تبلیغ علیه نظام است، درحالى که او در زندان بوده است. على معزى به اتهام هوادارى از سازمان مجاهدین خلق به چهار سال حبس محکوم شده بود که تا پیش از تشکیل پرونده جدید قرار بود فروردین ماه سال 1394 آزاد شود.
نامبرده سپس بصورت غیابی در شعبه 15 دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. گفتنى است این زندانى سیاسى در طول چهار سال حبس هرگز به مرخصى اعزام نشده است.
احضار کورش زعیم به اداره اطلاعات
روز چهارشنبه 13 آبان ماه، کورش زعیم به دفتر مرکزی وزارت اطلاعات احضار و درباره فعالیت ها، جلسه ها، مصاحبه ها، نوشتار و لحن گزنده و توهین آمیز وی نسبت به ارکان نظام هشدار داده شد کورش زعیم با تأسیس کانون اندیشه و سخن و با پژوهش در زمینه‌های اقتصادی، کشاورزی و صنعتی به عنوان یک پژوهشگر نیز فعالیت کرده‌است. او بارها توسط ماموران جمهوری اسلامی بازداشت و بازجویی و زندانی شده‌است. این زندانی سابق سیاسی اکنون زیر حکم سه سال زندان تعلیقی (سال 90) و یک سال زندان تعزیری (سال 94) بسر می برد که اکنون در دادگاه تجدید نظر تحت بررسی است.
بازداشت دو خبرنگار دولت روحانی توسط اطلاعات سپاه پاسداران
روز چهارشنبه 13 آبان، در ادامه موج بازداشت روزنامه‌نگاران، سامان صفرزایی خبرنگار سابق روزنامه اعتماد و ماهنامه اندیشه پویا و آفرین چیت‌ساز خبرنگار روزنامه ایران، توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شدند.
سامان صفرزایی از جمله خبرنگاران ماهنامه اندیشه پویا که گفت‌ و گوهای مستمری با کارشناسان خارجی و سیاست‌مداران بین‌المللی داشته و مطالب خود را در این ماهنامه منتشر می‌کرده، و نیز خانم آفرین چیت‌ساز که ستون‌نویس روزنامه ایران در حوزه سیاست خارجی است و به واسطه حرفه‌اش ارتباط نزدیکی با دولت حسن روحانی، حسین فریدون، دستیار ارشد رئیس‌جمهور، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه داشته، توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شدند.
همچنین در این روز بیست تن از روزنامه‌نگاران فردا، مصادف با روزی که «روز جهانی استکبار ستیزی» نام‌گذاری شده، با اتهام «تشکیل باند نفوذ آمریکا در مطبوعات کشور» توسط اطلاعات سپاه پاسداران به خیابان صابونچی احضار شده‌اند و قرار است هر کدام به صورت جداگانه توسط بازجویان این نهاد نظامی امنیتی، مورد تفتیش قرار گیرند.
بازداشت فاطمه مثنی، زندانی سیاسی دهه 60 توسط جمهوری اسلامی
پنجشنبه 14 آبان ماه، فاطمه مثنی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.هنوز از اتهام و محل نگهداری این زندانی اطلاعی در دست نیست. فاطمه مثنی، متولد 1347 در سال 1360 در حالی که 13 سال بیشتر نداشت، به همراه مادر و خواهرانش بازداشت و مدت سه سال را در زندان گذراند. او همچنین در بامداد دوشنبه 10 بهمن‌ماه 1291 به همراه همسر خود حسن صادقی بازداشت و در بهمن‌ماه 1392 به قید وثیقه از بند زنان زندان اوین آزاد شد. همسر او نیز در تاریخ دوشنبه 21 بهمن‌ماه 1392 به قید وثیقه از زندان آزاد شده است. فاطمه مثنی و همسرش به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.
ارجاع سالانه 500 ايرانی به زندان های جمهوری اسلامی
پنجشنبه 14 آبان، به گفته رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی ایران، سالانه حدود500هزار نفر وارد زندان‌های کشور می‌شوند. علی‌اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی، اذعان داشت که هر سال حدود 15 میلیون پرونده در دستگاه قضائی تشکیل می‌شود که برای رسیدگی به این مقدار پرونده، نیرو و امکانات کافی وجود ندارد. همچنین به گفته رئیس سازمان زندان‌ها، حدود یک چهارم زندانیان ایران بلاتکلیف هستند.
آمار زندانیان در ایران سیر صعودی دارد. به‌گزارش‌ سایت قانون، ایران از نظر تعداد زندانیان جزو هشت کشور اول دنیا قرار دارد. آمار رسمی سال 1393 تعداد کل زندانیان کشور را 210 هزار و 672 نفر اعلام کرده و اصغر جهانگیر، سال گذشته شمار زندانیان ایران را دو برابر ظرفیت زندان‌های کشور دانسته بود.
درگذشت یک فعال کارگری محبوس در زندان بر اثر سکته قلبی
صبح روز پنج‌شنبه 14 آبان‌ماه، کوروش بخشنده فعال کارگری سرشناس سنندجی، بر اثر ایست قلبی در زادگاهش جان سپرد. این فعال کارگری از اعضای «کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری» و عضو هیات اجرایی «کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد» در حالی دچار ایست قلبی شده که پیش‌تر در بیمارستان رجایی تهران تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته بود. پزشک معالج او را از انجام برخی فعالیت‌های روزانه منع کرده بود و قرار گرفتن در شرایط استرس‌آور را برای سلامتی وی مضر دانسته بود. این فعال کارگری در 16 اسفندماه 1393، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده و پس از گذشت دو ماه در 16 اردیبهشت‌ماه 1394، با قرار وثیقه 100 میلیون تومانی آزاد شده بود.
وی سپس در 28 مهرماه 1394، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان سنندج به اتهام عضویت در «کومله»، شرکت در مراسم‌ها و راهپیمایی‌های اعتراضی و همچنین عضویت در کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری برابر با ماده 499 قانون مجازات اسلامی به تحمل 2 سال حبس تعزیری محکوم شد.
حکم صادره علیه این فعال کارگری به دلیل “بیماری و کهولت سن” و همچنین برابر با ماده 38 قانون مجازات اسلامی، به 3 ماه و 1روز حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.
کوروش بخشنده در جلسه دادگاهی خود در 20 مهرماه 1394، "تمامی اتهامات امنیتی و وابستگی به احزاب اپوزیسیون خارج از کشور را تکذیب و فعالیت‌های کارگری خود در کمیته هماهنگی را غیر قانونی ندانسته و از آن دفاع کرده بود"
ممانعت از آزادی مشروط یک زندانی سیاسی در هشتمین سال حبس
پنجشنبه 14 آبان ماه، زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج، جعفر (شاهین) اقدامی، با ورود به هشتمین سال حبس و دارا بودن شرایط قانونی آزادی مشروط، همچنان در زندان نگهداری می شود. جعفر اقدامی آخرین بار در هشتم شهریور ماه 1387 و در حالی که تنها چهار ماه از آزادی اش می گذاشت، پس از شرکت در مراسم سالگرد قربانیان دهه شصت در خاوران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد، وی از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به پنج سال زندان محکوم شد و این حکم پس از اعتراض دادستانی در مرحله ی تجدید نظر به ده سال افزایش یافت.
این زندانی سیاسی پس از حدود دو سال از بند 350 اوین به زندان رجایی شهر کرج و همراه با سایر زندانیان سیاسی به سالن 12 این زندان انتقال یافت.
جعفر اقدامی پیش از این نیز در سال های 1378 و 1380 بازداشت و زندانی شده بود. وی در تیرماه 1378 و همزمان با اعتراضات کوی دانشگاه، از سوی نیروهای لباس شخصی دستگیر و به زیرزمین ساختمان ژاندارمری الغدیر (نام قدیم مرکز) منتقل شد و پس از یک ماه با تودیع کفالت آزاد شد. وی در سال 1380 نیز به دلیل فعالیت هایش از سوی نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به 6 سال زندان محکوم شد و پس از پایان حبس در اردیبهشت ماه 1387 آزاد شد.
جعفر اقدامی هم اینک، در هشتمین سال حبس مداوم خود در زندان رجایی شهر کرج نگهداری می شود.
وضعیت وخیم جسمی ریحانه حاج ابراهیم دباغ در زندان اوین
پنجشنبه 14 آبان ماه، بیماری کولیت روده ریحانه حاج ابراهیم دباغ، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین شدت گرفته و به خاطر درد شدیدی که با آن مواجه بوده از خوردن غذا به صورت عادی ناتوان است. طی روزهای گذشته دو مرتبه از سوی خانواده برای پذیرش وی در بیمارستان وقت گرفته شده که هر دو بار و تنها چند روز پیش از اعزام این زندانی سیاسی به بیمارستان، از سوی بیمارستان تماس گرفته شده و اعلام می شود که به دلیل مشکلات و نبودن دکتر زمان حضور این زندانی در بیمارستان به تعویق افتاده است.
گفتنی است گزارش ها حاکی از آن است که پزشکان برای درمان بیماری کولیت روده ایشان تنها خروج از زندان و مداوا در بیرون زندان را موثر دانسته اند.لازم به ذکر است که پیشتر نیز خبرهایی مبنی بر دردهای عصبی این زندانی سیاسی از ناحیه کمر و پا منتشر شده بود.
ریحانه حاج ابراهیم دباغ در عاشورای سال 88 دستگیر و در دادگاه بدوی به ریاست صلواتی، رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد. حکم این زندانی سیاسی پس از آن در مرحله تجدیدنظر به 15 سال زندان کاهش یافت.
انتقال یک زندانی سیاسی به قرنطینه زندان اوین
بر اساس اخبار ارسالی در روز شنبه ۱۶ آبان ماه، علی معزی، زندانی سیاسی، بیش از سه روز است که از زندان مرکزی کرج به بند قرنطینه زندان اوین منتقل شده است. علی معزی که  از مشکلاتی در ناحیه پروستات، کلیه و مثانه رنج می‌برد و از رسیدگی پزشکی در طول مدت زندان محروم بوده است، سابقه بازداشت و زندان در دهه ۶۰ را نیز دارد در پاییز ۸۷ دستگیر و به دو سال حبس تعزیری و سه سال حبس تعلیقی محکوم شده بود که پس از تحمل دو سال حبس در زندان رجایی شهر و آزادی از زندان، مجددا در خرداد ماه سال ۹۰ بازداشت شد.
یکى از اتهامات جدید على معزى تبلیغ علیه نظام است درحالى که در زندان بوده است.
على معزى به اتهام هوادارى از سازمان مجاهدین خلق به چهار سال حبس محکوم شده بود که تا پیش از تشکیل پرونده جدید قرار بود فروردین ماه سال ١٣٩۴ آزاد شود.
نامبرده سپس بصورت غیابی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.
انتقال یک فعال زندانی کرد به بیمارستان سنندج
روز شنبه ۱۶ آبان ماه، سردار پرستار، فعال دانشجویی کُرد در دانشگاه آزاد اسلامی تهران – واحد علوم و تحقیقات، جهت مداوای پزشکی از مکان نامعلومی به بیمارستان بعثت سنندج منتقل شد. این فعال دانشجویی از ناحیه لگن و دست و صورت دچار آسیب‌ دیدگی شدید شده بود.
وی به دنبال انتقاد از سعید جلیلی، نامزد انتخابات خردادماه ٩٢ از دانشگاه آزاد اسلامی تهران ـ واحد علوم و تحقیقات اخراج و از تحصیل محروم شده بود.
تا لحظه‌ی تنظیم این خبر، اطلاع دقیقتری از سرنوشت سردار پرستار در دسترس نمی‌باشد و سرنوشت این شهروند کُرد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. کمیته‌ی انضباطی دانشگاه آزاد اسلامی تهران، سردار پرستار که دانشجوی ترم اول رشته‌ی کامپیوتر بود را بدون ارائه‌ی دلیل مشخصی، از تحصیل محروم میکند.
اداره اطلاعات رژیم در سقز پس از بازگشت او به شهر سقز، وی را احضار و بازداشت کرد.
همچنین پیشتر یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران اعلام کرده بود " نهادهای امنیتی درصدد حذف فعالان دانشجویی کُرد از مراکز آموزش عالی هستند و این هدف را با برنامه تعقیب و اجرا می‌کنند".
انتقال چهار تن از محکومین مواد مخدر به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام
بنا بر گزارش های رسیده در روز شنبه ۱۶ آبان ماه، چهار تن از محکومین مواد مخدر جهت اجرای حکم اعدام در ندامتگاه مرکزی کرج، به سلول های انفرادی منتقل شده اند. چهار زندانی به نام های ایرج تیزمغز، مهدی افلاکی، سیروس چشمه و زندانی با نام کوچک کامبیز، به سلول های انفرادی زندان ندامتگاه مرکزی منتقل شدند. اتهام هر چهار تن “جرائم مرتبط با مواد مخدر” عنوان شده و هیچ کدام از ارگان ها و مسئولین قضایی درباره اعدام این زندانیان، محتوای پرونده و روال رسیدگی قضایی تا صدور حکم هیچ گونه شفاف سازی و اطلاع رسانی نکرده اند.
خودکشی یک زندانی در اعتراض به شرایط غیر انسانی زندان مرکزی زاهدان
بر اساس گزارشات رسیده در روز شنبه ۱۶ آبان ماه، یدالله امیری در بند ۸ زندان مرکزی زاهدان برای رهایی یافتن از شرایط غیر انسانی و پایان دادن به زندگی خویش اقدام به خودکشی نمود ولی در آخرین لحظات حیاتش در حالی که گردن وی شکسته بود او را به خارج از زندان منتقل نمودند. از زمان انتقال وی تاکنون از وضعیت و شرایط این زندانی هیچ خبری در دست نیست.
یدالله امیری که حدودا ۳۶ سال سن دارد به اتهام داشتن مواد مخدر دستگیر و در دادگاه انقلاب به حبس ابد محکوم شده بود.
شرایط زندانهای جمهوری اسلامی کاملا قرون وسطایی و غیر انسانی است، زندانیان از درمان محروم هستند، از سوء تغذیه شدید رنج می برند، در شرایط وخیم بهداشتی بسر می برند و ازدحام جمعیت به حدی است که زندانیان روی زمین و در راهرو ها خوابیده و بصورت کتابی استراحت می کنند.
دستگیری ۱۳ تن نوکیش مسیحی در حومه ورامین
بر اساس گزارشات رسیده در روز شنبه ۱۶ آبان ماه، ۱۳ تن از نوکیشان مسیحی در منزل محمد مشعلچی، در حومه ورامين روز یکشنبه بازداشت شدند. بازداشت شدگان از اعضای کلیسای امانوئل بودند  كه توسط وزارت اطلاعات تعطيل شده و به صورت مخفيانه جلسات خود را برگزار می‌کردند.
از وضعيت دستگير شدگان خبری در دست نيست و هنوز خانواده دستگير شدگان موفق به تماس با آنها نشده‌اند.
در حالی این ۱۳ نوکیش مسیحی بازداشت شدند که روز به روز با سخت گیری‌ها و تدابیر امنیتی حکومت جمهوری اسلامی، افراد بیشتری بازداشت و با نقض قوانین و اعمال رفتار خشونت آمیز در بازجوی‌ها و اعترافات اجباری روانه زندان می‌شوند.
دستگیری تعدادی از مدیران شبکه های اجتماعی در قزوین
عصر روز شنبه ۱۶ آبان ماه، قرارگاه سایبری سپاه صاحب الامر قزوین از شناسایی و بازداشت تعدادی از «مدیران گروه‌های شبکه‌های اجتماعی» خبر داد. سپاه صاحب‌الامر قزوین اعلام کرد که مدیران ۱۷۰ گروه فعال در شبکه‌های مجازی را که «متهم به فعالیت در حوزه‌های ضد امنیت اخلاقی هستند»، شناسایی کرده و تعدادی از آن‌ها را به مراجع قضایی تحویل داده است.
اتهام این افراد «تسهیل شیوه دست‌یابی کاربران به مطالب مستهجن از طریق راه‌اندازی گروه در شبکه‌های موبایلی، انتشار متون مبتذل و مستهجن و انتشار مطالب توهین آمیز به قومیت‌ها و چهره‌های شاخص ملی و مذهبی» اعلام شده است.
جزئیات بیشتری در باره اینکه بازداشت‌شدگان عضو کدام یک از شبکه‌های مجازی هستند منتشر نشده است. این بازداشت‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که فشارهای سیاسی و امنیتی برای مسدود شدن تلگرام در ایران افزایش میابد.
افزایش ۳۰۰ درصدی تجاوز به عنف و ثبت ۱۴۲ هزار مزاحمت برای زنان در ایران
روز شنبه ۱۶ آبان ماه، حسین قنبرنژاد نماینده معاونت راهبردی قوه قضائیه با اشاره به ثبت دستکم ۱۴۲ هزار مورد مزاحمت برای زنان طی سال ۹۳، از افزایش مزاحمت برای زنان و دختران خبر داده و گفته است: "براساس آمار نیروی انتظامی افزایش ۹۸ درصدی مزاحمت زنان و دختران در سال گذشته را شاهد بوده ایم و میزان مزاحمت برای زنان و دختران در سال ۸۹، حدود ۷۲ هزار مورد بوده است و براساس آمار نیروی انتظامی این آمار در سال ۹۳ به ۱۴۲ هزار و ۹۳۳ مورد رسیده که افزایش ۹۸ درصدی داشته است".
وی با اشاره به “افزایش ناگهانی ۲۰۰ تا ۳۰۰ موردی تجاوز به عنف از سال ۸۹”، گفت: "در سال ۹۳ حدود یک هزار و ۳۱۳ مورد تجاوز به عنف گزارش شده است که این آمار اگرچه در مقایسه با سال ۹۲ کاهش ۳۰ فقره ای را نشان می دهد اما در مجموع از سال ۸۹ تجاوز به عنف یک افزایش ناگهانی ۲۰۰ تا ۳۰۰ موردی داشته و همان رقم تقریبا ثابت است".
بازداشت فرزند یک روحانی اهل سنت در زابل
روز یکشنبه ۱۷ آبان ماه، وزارت اطلاعات زابل، مولوی امین الله دهمرده، فرزند مولوی شمس الدین، فعال مذهبی و مسئول مکتب علوم دینی روستای دهمرده “خلیفه گلاب” را بازداشت کرد. مامورین پس از بازداشت نامبرده، به تفتیش و بازرسی منزل وی اقدام نموده و برخی از وسایل شخصی وی را نیز با خود برده اند. بنابر شهادت نزدیکان وی نامبرده فرد فعالی بوده و “منحصرا فعالیت هایش آموزشی” بوده است.
مولوی امین الله، پس از بازداشت به زاهدان و از آنجا به دادگاه ویژه روحانیت مشهد منتقل شده.
لازم به ذکر است که برادر وی عبدالله دهمرده پیشتر در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ در بیمارستان باهنر کرمان به طرز مشکوکی از دنیا رفت، “عبدالله دهمرده” که به مدت ۵ سال به اتهام حمل مواد مخدر در زندان کرمان نگه داری می شد در حالی که سر وی از دو طرف تا بنا گوش و از فرق سر تا پیشانی شکافته شده بود جسدش به خانواده تحویل داده شد. خانواده عبدالله ۶ روز پس از انجام عمل جراحی سر، از طریق همبندیان وی در زندان مطلع وضعیت وی شده و در بیمارستان با جسد بی جان او رو به رو می شوند.
خانواده دهمرده پس از مرگ مشکوک عبدالله تهدید شده اند که موضوع را پیگیری نکنند.
عدم رسیدگی مسئولان قضایی و امنیتی خوی نسبت به بیماری جدید زینب جلالیان
روز یکشنبه ۱۷ آبان ماه، زینب جلالیان، زندانی سیاسی محبوس در زندان خوی که هشتمین سال زندان خود را سپری می کند به بیماری برفک دهان مبتلا شده و با وجود درخواست های مکرر برای اعزام به بیمارستان، مسئولین قضایی وامنیتی از اعزام وی به بیمارستانی در خارج از زندان و انجام آزمایشات لازم برای درمان این بیماری جلوگیری کردند.
همچنین بر اساس گزارش های پیشین، این زندانی سیاسی در عین داشتن بیماری جدی از ناحیه چشم با محدودیت ملاقات های هفتگی خود نیز روبرو شده است. یک منبع مطلع ضمن تائید این خبر اعلام کرده بود که این محدودیت در زندان و توسط نیروهای امنیتی و مسئولین زندان انجام شده است.
پیشتر نیز اعلام شده بود که پزشکان عمومی در زندان به او گفته اند که چشمهای او نیاز به عمل دارد و اگر عمل نکند نابینا خواهد شد. لازم به ذکر است که با وجود اعلام خبر بیماری چشم زینب جلالیان و خطر نابینایی تا لحظه تنظیم این خبر هیچ گزارشی مبنی بر درمان و یا انتقال این زندانی سیاسی برای درمان و یا تلاش برای آن دریافت نشده است.
زینب جلالیان در سال ۸۶ از سوی مأموران اداره اطلاعات کرمانشاه دستگیر شد و به اتهام محاربه و ارتباط با احزاب اپوزیسیون کرد در دادگاه انقلاب ابتدا به اعدام و سپس به حبس ابد محکوم شد.
محکومیت ۶ سال زندان برای علی حسین پناهی به اتهام توهین به علی خامنه ای
روز یکشنبه ۱۷ آبان ماه، علی حسین پناهی، معلم دهگلانی که ۱۹ شهریورماه سال جاری، از سوی ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بازداشت شده بود، در دادگاه انقلاب شهر «سنندج» به تحمل ۶ سال زندان محکوم شد.
این معلم زندانی پس از گفتگوی علنی با شهروندان در شهر دهگلان و مسجد دهستان قروچای علیه مسوولان حکومتی، از مردم خواسته بود در برابر تبعیض مسوولان جمهوری اسلامی در مناطق کُردنشین ساکت نباشند و پس از آن در روز پنج‌شنبه ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۴، از سوی ماموران وزارت اطلاعات در منزل پدری خود واقع در دهستان قروچای بازداشت شد.
علی حسین پناهی در دادگاه انقلاب «سنندج» به اتهام "توهین به علی خامنەای" و “ارتباط با یکی از احزاب کُرد مخالف حکومت” به تحمل ۶ سال زندان محکوم شد.
احضار جعفر عظیم زاده برای اجرای حکم شش سال زندان توسط جمهوری اسلامی
روز یکشنبه ۱۷ آبان ماه، جعفر عظیم زاده،‌ دبیر هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، برای گذراندن حکم شش سال حبس خود به دادسرای زندان اوین احضار شد.
بر اساس ابلاغیه دادسرای اوین، آقای عظیم زاده‌ باید خود را برای اجرای شش سال حکم زندان خود معرفی کند.
جعفر عظیم زاده، در آستانه روز جهانی کارگر سال ۹۳‌ از سوی ماموران امنیتی در تهران بازداشت و پس از ۴۶ روز با قید وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.
اتهامات این فعال کارگری، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور، اخلال در نظم عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی عنوان شده است. جعفر عظیم زاده همچنین به خاطر آنچه فعالیت های غیر قانونی نامیده شد،‌ به مدت دو سال از عضویت در احزاب و گروه های سیاسی و نیز فعالیت در فضای مجازی و رسانه ها و مطبوعات محروم شد.
بیخبری از وضعیت شهرام امیری دانشمند هسته ای بعد از گذشت یکسال
روز یکشنبه ۱۷ آبان ماه، همچنان با گذشت یک سال از آخرین ملاقات خانواده «شهرام امیری» دانشمند هسته ای با فرزندشان، از سرنوشت او خبری در دست نیست. به گفته یکی از نزدیکان امیری، این خانواده تا حدود یکسال پیش تنها با کمک نیروهای امنیتی و با چشم بند به مکانی که امیری در آن حضور داشته منتقل می شدند.
به گفته «عسگر امیری»، پدر شهرام امیری، این خانواده تا حدود یک سال پیش تنها با کمک نیروهای امنیتی و با چشم بند به مکانی که امیری در آن حضور داشته منتقل می شدند و با او ملاقات می کردند اما با گذشت یک سال از آخرین دیدار با فرزندشان هیچ اطلاعاتی از سلامتی و محل نگهداری او در دست ندارند. به گفته عسگر امیری این خانواده نگران سلامتی این دانشمند هسته ای هستند.
شهرام اميری، «دانشمند هسته‌ای» ایران، در خرداد ۸۹ پس از هفته های جنجال رسانه ای وارد فرودگاه تهران شد و از سوی حسن قشقاوی، معاون کنسولی و مجلس وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، مورد استقبال قرار گرفت ولی پس از بازگشت وی خبر بازداشت و حضور او در زندان انفرادی بار دیگر در صدر اخبار رسانه های بین المللی قرار گرفت.
اعدام چهار تن در زندان مرکزی کرج
روز یکشنبه ۱۷ آبان ماه، چهار نفر به اتهام جرایم مرتبط با مواد مخدر در زندان مرکزی کرج اعدام شدند. این زندانیان کامبیز شهبازی، ایرج تیزمغز، مهدی افلاکی و سیروس چشمه نام داشتند که با اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند.
آن‌ها روز چهارشنبه هفته گذشته به سلول‌های انفرادی منتقل شده و روز جمعه ۱۵ آبان نیز خانواده‌های‌شان جهت انجام آخرین ملاقات به زندان مراجعه کرده بودند.
روند اعدام‌ها در ایران در چند ماه اخیر شدت گرفته است. ایران پس از چین، دومین تعداد اعدام در جهان را دارد. این در حالی ست که از آغاز سال جاری میلادی تاکنون، حدود ۷۰۰ تن در ایران اعدام شده‌اند.
مصادره اموال یک شهروند بهایی در سمنان
بر اساس گزارشات رسیده در روز یکشنیه ۱۷ آبان ماه، مأمورین قضایی جمهوری اسلامی با ورود به انبار کارخانه شیشه تراشی افراسیاب خانجانی، اجناس وی را مصادره و به محل نامعلومی منتقل کردند.
نیروهای امنیتی روز یکشنبه، با حکم قضایی وارد انبارهای نگهداری شیشه این شهروند بهایی شده و اجناس موجود در انبار را ضبط و منتقل کردند. پیشتر نیز در سال ۱۳۹۱ کارخانه تولیدی آقای افراسیاب خانجانی پلمپ و مصادره شده و کارت بازرگانی این شهروند بهایی باطل اعلام شده بود. چندی پیش نیز خبری مبنی بر تخریب مراتع و زمین های کشاورزی این خانواده بهایی در سمنان گزارش شده بود.
معرفی جعفرعظیم زاده به شعبه ۳۳ دادسرای اوین جهت اجرای حکم ۶سال حبسِ خود
روز یکشنبه ۱۷ آبان ماه، جعفر عظیم زاده، دبیر هیات مدیره «اتحادیه آزاد کارگران ایران» جهت سپری کردن ۶ سال حبسش، خود را به شعبه ۳۳ دادسرای اوین معرفی کرد. بر اساس ابلاغیه ای که پیش تر از سوی شعبه اول اجرای احکام کیفری دادسرای ناحیه ۳۳ زندان اوین صادر و به این فعال کارگری ابلاغ شده بود، «جعفر عظیم زاده» دبیر هیات مدیره «اتحادیه آزاد کارگران ایران» می بایست خود را جهت سپری کردن ۶ سال حبس معرفی می کرد.
وی به دنبال نامه هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی چهل هزار نفری کارگران به علی ربیعی (وزیر کار) برای بر پائی تجمع کارگری در روز جهانی کارگر سال ۱۳۹۳در مقابل وزارت کار جهت اعتراض به حداقل مزد مصوب، در نیمه شب روز دهم اردیبهشت ماه دستگیر و پس از ۴۶ روز بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوین با قرار کفالت یکصد میلیون تومانی آزاد شد.
پس آن در ۱۰ اسفند ماه ۱۳۹۳ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی از سوی قاضی صلواتی با اتهامات انتسابی «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «اخلال در نظم عمومی» با استناد به ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی به تحمل پنج سال حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» با استناد به ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به تحمل یک سال حبس و فعالیتهای غیر قانونی با استناد به ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی از عضویت در احزاب، گروهها و دستجات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی و رسانه ها و مطبوعات به مدت ۲ سال محکوم شد.
وزارت اطلاعات دولت روحانی تحت عنوان تهدید این وزارتخانه توسط «جعفر عظیم زاده» و هماهنگ کنندگان طومار چهل هزار نفری کارگران برای افزایش مزد، خواهان اشد مجازات برای وی شده بود.
جان باختن یک دانشجوی کرد در دانشگاه علوم پزشکی تهران
روز دوشنبه 18 آبان ماه، دانشجوی سال آخر پزشکی کُرد اهل شهر زرینه در استان کردستان به طرز مشکوکی در دانشگاه علوم پزشکی بهشتی تهران جان باخت. این دانشجو به نام احسان کریمی دانشجوی سال آخر رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی بهشتی تهران به طرز مشکوکی جان خود را از دست داد. یکی از همکلاسی‌های این دانشجو، ضمن تأیید این خبر گفت: "احسان کریمی به طرز مشکوکی به دلیل سقوط از طبقه ششم یک ساختمان نیمه کاره در اطراف بیمارستان لقمان تهران جان خود را از دست داد".
وی اذعان داشت که احسان هیچگونه اختلال روانی و روحی نداشته و هرگونه خبری مبنی بر خودکشی وی به دور از واقعیت می‌باشد"
گزارشاتی دال بر هل دادن وی بوسیله چند تن دیگر از طبقه ششم به پایین می باشد.
گفته می‌شود، احسان کریمی به دلیل انتقاد از دین اسلام در شبکه‌های اجتماعی به مرگ تهدید شده بود.
افزایش آلودگی تالاب انزلی و خارج شدن آن از فهرست ۱۰ تالاب بر‌تر جهان
بر اساس گزارش های رسیده در روز دوشنبه ۱۸ آبان ماه، آلودگی‌های تالاب انزلی در شمال ایران به طور روز افزون در حال افزایش است و به همین دلیل ممکن است این تالاب از فهرست ۱۰ تالاب بر‌تر کنوانسیون جهانی رامسر خارج شود. وضعیت چنان نگران‌کننده است که نام تالاب انزلی در سیاهه‌ سرخ تالاب‌های در خطر نابودی قرار گرفته است.
تالاب انزلی یکی از مهم‌ترین تالاب‌های ایران و یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های آبی به‌شمار می‌رود.
این گزارش، مشکل مهم مرداب را «آلودگی روز افزون آب آن» بیان می‌کند و می‌افزاید: تقریباً فاضلاب تمام خانه‌های مسکونی و اغلب کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی واقع در اطراف مرداب به درون آن‌ یا به داخل رودخانه‌هایی که به مرداب می‌ریزند، سرازیر می‌شوند.
یک ‌سال از زمانی که طومار مردم انزلی برای نجات تالاب این شهر به دست معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست رسید، گذشته است. با این وجود، وضعیت تالاب انزلی نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.
تالاب انزلی به‌عنوان یکی از تالاب‌های بین‌المللی قدیمی در حال مرگ است و عمق آب آن از ۱۱ متر به یک‌ونیم متر کاهش پیدا کرده است.
ضرب و شتم خالد حردانی و کشیش سعید عابدینی از سوی ماموران زندان رجایی شهر
روز دوشنبه ۱۸ آبان، مامورین گارد زندان و پاسدار بندهای سالن ۱۲ زندان رجایی شهر، در اقدامی غیر انسانی و غیر قانونی با زور به سلول یک محل سکونت دو زندانی سیاسی عقیدتی "خالد حردانی و کشیش سعید عابدینی" یورش آورده و ضمن تهدید، آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و همچنین تهدید به حذف فیزیکی آنها کرده اند.
این یورش وحشیانه توسط «محسن منصوری» که سابقه ضرب و شتم زندانیان سیاسی در کارنامه او پیش از این بارها به ثبت رسیده صورت گرفته است. لازم به یادآوری است که فشارها بر علیه زندانیان سیاسی در چند روز گذشته بسیار گسترده بوده و مامورین زندان در اقدامات هماهنگ شده با نیروهای فشار، در حال شکنجه، آزار و اذیت زندانیان سیاسی هستند.
محکومیت یک روزنامه نگار به سه سال حبس تعزیری
روز سه شنبه ۱۹ آبان ماه، سولماز ایکدر، روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.
سولماز ایکدر در دادگاهی به قضاوت قاضی مقیسه به اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است.
وی در روز ٢١ خرداد سال جاری در حالی‌که برای ادامه‌ تحصیل قصد خروج از کشور را داشت، در فرودگاه ممنوع‌الخروج شد. ایکدر پس از تفهیم اتهام در شعبه چهار دادسرای رسانه ای به دلیل فراهم نشدن مبلغ قرار وثیقه ٢٠٠ میلیون تومانی، برای یک شب به زندان قرچک فرستاده شد. سولماز ایکدر سابقه کار در چندین روزنامه اصلاح‌طلب از جمله روزنامه‌های فرهیختگان، مردم امروز، آسمان، بهار و شرق را در کارنامه خود دارد. وی همچنین پیش از این یک بار در خردادماه سال ۱۳۹۰ در جریان مراسم تدفین هدی صابر، زندانی سیاسی که در زندان جان سپرد، در بهشت زهرا و یک بار نیز در شهریورماه ۸۷ به‌دلیل حضور در گورستان خاوران و شرکت در مراسم یادبود زندانیان سیاسی که در تابستان ۱۳۶۷ اعدام شده‌ و در این گورستان دفن شدند، بازداشت شده بود.
او در سال ٨٧ با اتهام تبلیغ علیه نظام محاکمه و به شش ماه حبس تعلیقی محکوم و از دانشگاه اخراج شد.
رسانه‌های جریان تندرو در ایران بارها سولماز ایکدر را به «ارتباط با جریان فتنه» متهم کرده‌اند.
دستگیری چند فعال فضای مجازی از سوی سازمان اطلاعات سپاه گیلان
روز سه شنبه ۱۹ آبان ماه، ​سازمان اطلاعات سپاه استان گیلان از دستگیری چند تن از فعالان عرصه مجازی به اتهام «تحریک آذری زبان‌های گیلان» و فراخوان آنها به «آشوب و اغتشاش» خبر داد. مسئول سایبری «سپاه قدس» استان گیلان که نامش اعلام نشده گفتهست که این افراد در یک «عملیات منظم٬ هماهنگ و مقتدرانه» بازداشت شده‌اند.
وی «شناسایی و برخورد سریع» با افراد مذکور را از جمله ویژگی‌های این عملیات برشمرده و اعلام کرده در آینده «اطلاعات دقیق و کاملی از اقدامات دشمنان نظام در فضای مجازی» منتشر خواهد شد. از جزئیات این عملیات و تعداد کسانی که از سوی سازمان اطلاعات سپاه گیلان بازداشت شده‌اند تاکنون خبر یا گزارش بیشتری منتشر نشده است.
این برای سومین‌بار طی ۱۰ روز گذشته است که سپاه پاسداران از بازداشت افرادی خبر می‌دهد.
صدور حکم قصاص پس از یازده سال از سوی شعبه دوم دادگاه کیفری استان تهران
روز سه شنبه ۱۹ آبان ماه، دادگاه کیفری استان تهران پسر جوانی را که به اتهام قتلی که در یازده سال پیش انجام شده بود به قصاص محکوم کرد. شهریور سال ۸۳ ماموران پلیس در جریان ناپدید شدن پسر جوانی که با خودروی پیکان مسافرکشی می کرده، قرار گرفتند و به تحقیق در این رابطه پرداختند. چند روز بعد از آغاز تجسس ها جسد پسر جوانی در جاجرود پیدا شد. پرونده پس از گذشت ۱۰ سال برای رسیدگی به شعبه دوم دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد و قرار شد که قاتل به صورت غیابی محاکمه شود. بنابراین جلسه، محاکمه متهم در این شعبه برگزار و حکم قصاص وی صادر شد.
بازداشت بیش از ۱۰ نوکیش مسیحی در کرج
روز سه شنبه ۱۹ آبان ماه، مامورین امنیتی با حمله به یک کلیسای خانگی در کرج بیش از ۱۰ تن از نوکیشان مسیحی را بازداشت کردند. این نوکیشان مسیحی در یک کلیسای خانگی در کرج (میدان هفت‌تیر- کوچه بهار) با حمله ماموران امنیتی همراه با ضرب و شتم شدید بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
در ماه‌های گذشته فشارها بر نوکیشان مسیحی افزایش یافته و تعداد زیادی از این شهروندان بازداشت و روانه زندان و محاکم قضائی شده و به مکان نامعلومی منتقل شده اند.
مرگ یک جوان ۲۰ ساله به خاطر شلیک اشتباه گلوله توسط نیروی انتظام
روز چهارشنبه ۲۰ آبان ماه، تیراندازی ماموران نیروی انتظامی محله لشگرآباد اهواز منجر به مرگ یک جوان ۲۰ ساله شد. به گفته پلیس، ماموران به درخواست اهالی محل و برای مقابله با اراذل و اوباش به آنجا رفته بودند. به گفته معاون فرماندهی انتظامی خوزستان، ماموران کلانتری در نهایت مجبور به شلیک تیر هوایی شده و پس از بازگشتن آرامش به منطقه به کلانتری بر می‌گردند اما پس از رسیدن به کلانتری به آنها اطلاع داده می‌شود که یک جوان حدودا ۲۰ ساله در آن حادثه مورد اصابت گلوله به کتف قرار گرفته و به خاطر جراحت به بیمارستان انتقال یافته است.
به گفته یک شاهد عینی یکی از این تیرهای هوایی با برخورد به سقف یکی از مغازه‌ها کمانه کرده و به شاگرد نانوایی که هیچ دخالتی هم در درگیری ها نداشته اصابت می‌کند و موجب مرگ وی میشود.
عدم صدور به موقع مجوز مانع از اعزام آتنا دائمی به چشم پزشکی
روز چهارشنبه ۲۰ آبان ماه، آتنا دائمی، فعال مدنی محبوس در بند زنان زندان اوین که قرار بود جهت تشخیص و درمان بیماری دوبینی چشمهایش به چشم پزشکی اعزام شود به دلیل اهمال دادیار وقت زندان اوین در امضای نامه اعزام و لغو این زمان، اعزام وی به وقت دیگری موکول شد. آتنا دائمی، فعالی مدنی زندانی در بند زنان زندان اوین، با گذشت بیش از یک سال از بازداشت همچنان در وضعیت بلاتکلیف به سر می برد و به دلیل فشارهای عصبی در دوران طولانی انفرادی و وضعیت جسمی نامناسب دچار بیماریهای مختلفی شده و بارها به بهداری داخل زندان و بیمارستانهای خارج از زندان اعزام شده است.
آتنا دائمی در طول این یکسال و به دلیل بیماری هایش مشکوک به سرطان سینه و بیماری ام.اس شد که احتمال این دو بیماری با تشخیص پزشکان منتفی گردید. همچنین  مشخص شد که مشکلات جسمی ایشان در زندان ناشی از استرس و فشار عصبی است.
وضعیت وخیم زندانی سیاسی، سعید حسین زاده در پی اعتصاب غذا
پنجشنبه ۲۱ آبان ماه، زندانی سیاسی محبوس در بند ۷ زندان اوین «محمد سعید حسین زاده» که سومین روز اعتصاب غذای خود را جهت عدم رسیدگی به وضعیت بیماری از سوی مسئولین سپری می کند، از وضعیت جسمی نامناسبی برخوردار نیست و به تشخیص بهداری زندان، نامبرده می بایست هرچه سریعتر جهت درمان بیماری به بیمارستان منتقل گردد.
اما همچنان از انتقال وی به مراکز درمانی خارج از زندان از سوی مسئولین ممانعت به عمل آمده و این زندانی سیاسی اعلام کرده است تا رسیدگی به وضعیت بیماری خود و درمان به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد.
این زندانی سیاسی محبوس در بند ۷ زندان اوین به دلیل فقدان مراقبت های بهداشتی مناسب، اخیرا با بروز مشکلات «رماتیسم مفاصل» و همچنین «تنفسی» روبرو شده و شرایط دشواری را در بند ۷ زندان اوین تجربه می کند.
وی در شهریور ماه ۱۳۹۳ به همراه چند فعال مدنی دیگر بازداشت و بند دو- االف سپاه منتقل و در آنجا با اتهاماتى از جمله « تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری»، «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی»، مورد بازجویی قرار گرفت.
محمد سعید حسین زاده پس از از پایان بازجویی و انتقال به بند ۸، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی «مقیسه» در اوایل اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ به ۷ سال حبس تعزیری محکوم و در مرحله بدوی حکم صادره به وی ابلاغ گردید و نامبرده هم اکنون در انتظار بررسی پرونده در مرحله تجدید نظر است.
خودداری علیرضا فراهانی از روند درمان به دلیل رفتار غیر انسانی مامورین زندان رجایی شهر
روز پنجشنبه ۲۱ آبان ماه، علیرضا فراهانی، زندانی سیاسی بند عمومی زندان رجایی شهر در اعتراض به رفتارهای توهین آمیز و بازرسی های بی مورد ماموران و مسئولین در مسیر رفت و آمد به بهداری، از ادامه روند درمانی و مصرف دارو خودداری کرد.
وی همچنین اعلام کرد تا زمانی که مسئولین به رفتار توهین آمیز خود ادامه دهند از رفتن به بهداری و مصرف دارو خودداری خواهد کرد. لازم به یادآوری است که فشارها بر علیه زندانیان سیاسی در چند روز گذشته بسیار گسترده بوده و مامورین زندان در اقدامات هماهنگ شده با نیروهای فشار در حال شکنجه، آزار و اذیت زندانیان را ادامه میدهند.
وضعیت بغرنج کیوان داودی بر اثر نبود مراقبت های پزشکی در زندان ارومیه
بنابر گزارش های رسیده در روز پنجشنبه ۲۱ آبان ماه، کیوان داوودی، زندانی سیاسی زندان ارومیه، بر اثر نبود مراقبت‌های پزشکی در این زندان وضعیت جسمی بسیار نامناسبی را سپری می‌ کند. مسئولان امنیتی زندان دریا در ارومیه با جلوگیری از انتقال کیوان داودی به مراکز درمانی، زندگی این زندانی را به بازی گرفته‌اند.
پزشکان معالج در زندان مرکزی ارومیه توصیه کرده‌اند که کیوان (مصطفی) داودی فوراً به جراحی و فیزیوتراپی نیاز دارد.
یک منبع مطلع در اینباره گفته: انحراف پلاتین بکار رفته در پای راست کیوان، عفونت شدید این ناحیه از بدن را درپی داشته و او باید سریعا به مرخصی استعلاجی اعزام شود.
ممانعت از مداوای پزشکی این زندانی در حالی است که طبق ميثاق بين‌المللی حقوق مدنی و سياسی که حکومت اسلامی یکی از امضاکنندگان آن است، محروم کردن زندانی از درمان پزشکی به مثابه نقض ممنوعيت شکنجه و رفتار ظالمانه، ضد انسانی و يا تحقيرآميز است.
کیوان داودی در سن ١٩ سالگی در سه راه “دارلک” مهاباد از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت و در دادگاه انقلاب به اتهام همکاری با یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران، حکم ١٠ سال زندان تعزیری برای وی تعیین شد و هم‌اکنون هفتمین سال از مدت محکومیتش را می گذراند.
دستگيری ١٨ نفر از فعالين مدنی طی تظاهراتی اعتراضی در آذربايجان
روز پنجشنبه ۲۱ آبان ماه،  نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دست‌کم ۱۸ تن از فعالان مدنی را در شهر اهر استان آذربایجان شرقی بازداشت کردند. این بازداشت‌ها سه روز پس از اعتراضات مردم شهرهای مختلف آذربایجان شرقی و غربی رخ داده است.
اسامی بازداشت‌شدگان صالح ملاعباسی، ابراهیم نوری، حامد آله‌ویردی، علی‌رضا چنگیزی، محراب اهری، قادر زمانی، محمدغریبه، علی وطن‌خواه، وحید عظیم‌پور، جبار صیفی، یاسین قره‌پور، کریم خونیقی، صادق کریم‌پور، مهدی عبدیان، مرتضی باقرپور، یاسین قادری، علی رنجبر، اکبر ابول‌زاده، اعلام شده است.
روز دوشنبه ۱۸ آبان صدها نفر در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی و غربی دست به تجمع اعتراضی زدند. آذربایجانی‌ها به پخش یک برنامه تلویزیونی به نام فیتیله اعتراض داشتند. آن‌ها معتقدند که این برنامه توهین به آذری ها بوده است. یگان‌های ویژه نیروهای امنیتی به مقابله با معترضان برخاستند و به آن‌ها حمله کردند. گفته می‌شود که در این اعتراضات دست‌کم دو نفر زخمی و شماری نیز بازداشت شده‌اند.
سرنوشت نامعلوم میثاق یزدان نژاد یک هفته پس از خروج از زندان به بهانه درمان بیماری
بر اساس گزارش های رسیده در روز جمعه ۲۲ آبان ماه، میثاق یزدان‌نژاد، زندانی سیاسی محبوس در سالن ،۱۲ بند ۴ زندان رجایی‌شهرکه در تاریخ ۴ آبان ۱۳۹۴ به بهانه انتقال به مرکز درمانی از بند خارج شده و به مکان نامعلومی انتقال داده شده بود هنوز به زندان بازگردانده نشده است و با گذشت بیش از یک هفته از انتقال این زندانی سیاسی به مکانی نامعلوم همچنان خانواده وی از وضعیت فرزندشان بی‌خبر هستند. خانواده وی در حالی که وضعیت روحی مناسبی ندارند برای پیگیری سرنوشت فرزندشان به زندان رجایی‌شهر و اوین مراجعه کردند که مسئولان زندان در جواب به آنها گفتند ما نمی‌دانیم فرزند شما کجاست.
میثاق یزدان‌نژاد، دانشجوی رشتۀ مترجمی در دانشگاه پیام نور، در تاریخ ۱۹ شهریورماه ۱۳۸۶ توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر و به اتهام شرکت در مراسم نوزدهمین سالگرد قتل عام زندانیان سیاسی و ارتباط و همکاری با سازمان مجاهدین خلق درشعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران و دادگاه انقلاب شهرری و پس از تبدیل حکم در شعبه ۳۶ تجدیدنظر، جمعا به ۱۳ سال حبس محکوم شد.
مشخص نبودن وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشت شده توسط سپاه پاسداران
بر اساس گزارش های رسیده در روز جمعه ۲۲ آبان ماه، بی‌خبری از وضعیت پنج روزنامه‌نگار بازداشت شده در ایران همچنان ادامه دارد. آفرین چیت‌ساز، عیسی سحر‌خیز، احسان مازندرانی و سامان صفرزایی چهار روزنامه‌نگاری هستند که خبر بازداشت آن‌ها در پروژه مقابله با نفوذ سپاه پاسدارن، روز سه‌شنبه ۱۲ آبان منتشر شد. هویت یک نفر دیگر هنوز مشخص نشده است، اما ممکن است نفر پنجم نزار ذکا، متخصص فن‌آوری اطلاعات (آی تی)، با تابعیت دوگانه آمریکایی باشد. پروژه امنیتی بازداشت روزنامه‌نگاران با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شده است. در یکی از تازه ‌ترین این واکنش‌ها، احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، از حکومت ایران خواسته است تا صداهای منتقد و مخالف را با عنوان‌های مبهم و بی‌اساسی همچون نگرانی‌های امنیتی خاموش نکند.
وضعیت وخیم زندانی سیاسی،علی شریعتی در پی اعتصاب غذا در زندان اوین
بنابر گزارش های رسیده در روز شنبه ۲۳ آبان ماه، علی شریعتی، فعال سیاسی محبوس در بند ۸ زندان اوین در اعتراض به حکم ناعادلانه دادگاه به دوازده سال و نه ماه حبس دست به اعتصاب غذا زد. وی که از روز دوشنبه ۱۱ آبان ماه سال جاری جهت رسیدگی مجدد به پرونده خود و حکم ناعادلانه ۱۲ سال و ۹ ماه حبس که در دادگاه بدوی صادر شده است و همچنین در خواست آزادی با قید وثیقه تا زمان رای دادگاه تجدیدنظر، اعتصاب غذا کرده، هم اکنون در وضعیت جسمی مناسبی قرار ندارد.
این زندانی سیاسی محبوس در بند ۸ زندان اوین روز شنبه هفته گذشته به دلیل وخامت حالش به بهداری زندان منتقل شد، اما اعلام کرد تا بازخوانی پرونده از سوی تیم کارشناسی جدید به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد.
احضار یک دانشجوی علوم سیاسی به دادگاه انقلاب کرج
بر اساس گزارشات رسیده در روز شنبه 23 آبان ماه، میثم مهرانی که طی احضاریه ای که در تاریخ ۱۳ آبان ماه به وی ابلاغ شده بود، به دادگاه انقلاب احضار شده و باید تا تاریخ بیست و سوم آبان ۱۳۹۴ خود را به شعبه اول دادگاه انقلاب کرج معرفی کند. گفته شده است که این دانشجو پیش از نیز به صورت تلفنی احضار و بارها تهدید به اخراج از محل کار شده بود. هنوز از اتهامات و دلایل احضار میثم مهرانی اطلاع دقیقی در دست نیست.
به دار آویخته شدن یک زندانی در زندان زاهدان
روز شنبه ۲۳ آبان ماه، حکم اعدام یک زندانی که به اتهام قتل در زندان زاهدان محبوس بود به اجرا درآمد.
محمد یونس جمال الدینی به اتهام قتل، روز شنبه ۲۳ آبان ماه در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد. نامبرده از بلوچ های ایالت بلوچستان پاکستان و اهل منطقه “نوشکی” است که پس از اعدام جنازه وی در مرز تفتان به خانواده اش سپرده شده است. لازم به ذکر است که هیچ کدام از ارگان ها و مسئولین قضایی درباره اعدام این زندانی، محتوای پرونده و روال رسیدگی قضایی تا صدور حکم هیچ گونه شفاف سازی و اطلاع رسانی نکرده اند.
اعتصاب غذای عليرضا گليپور زندانی سیاسی
روز شنبه ۲۳ آبان ماه، علیرضا گلیپور زندانی سیاسی بند ۷ اوین در اعتراض به گم شدن پرونده و جوابهای سربالای مسئولین و قاضی صلواتی دست به اعتصاب غذا و دارو زده است. روز شنبه مصادف با ۲۳ آبان علیرضا گلیپور زندانی سیاسی محبوس در بند ۷ اوین در اعتراض به مفقود شدن پرونده اش از ماه ها قبل، جواب های سربالا توسط قاضی پرونده ابوالقاسم صلواتی و بدرفتاری مسئولین قضایی و امنیتی زندان اوین دست به اعتصاب غذا و دارو زد.
این زندانی اعلام کرده تا روشن شدن وضعیتش دست از اعتصاب غذا بر نخواهد داشت.
لازم به ذكر است كه گليپور بدليل وجود توموري در سينه ،ناراحتي قلب و خونريزي شديد بيني به گفته پزشك زندان نياز به بستري شدن و جراحي در بيمارستانی خارج از زندان دارد با این حال حدود سه هفته است كه مقامات امنيتي زندان اجازه انتقال وی را نمى دهند.
پلمب محل کسب پانزده شهروند بهایی در مازندران به دستور اداره اماکن
روز شنبه ۲۳ آبان ماه، اداره اماکن، پانزده واحد صنفی متعلق به شهروندان بهایی به طور هم زمان در سه شهر ساری، قائم شهر و تنکابن در استان مازندران را پلمپ کرد. یک شهروند بهایی با تأیید این خبر گفت: “روز شنبه ۲۳ آبان یکی از تعطیلات مذهبی بهاییان بود که صاحبان بهایی مغازه های پلمپ شده هم طبق آیین مذهبی شان مغازه هایشان را تعطیل کردند. احتمال می رود پلمپ محل های کسب بهاییان در پی تعطیل کردن مغازه هایشان در روز شنبه بوده باشد.”
اسامی شهروندان بهایی و واحدهای صنفی پلمپ شده، عبارت است از:
ساری:
اشکان خلیلی (سیم پیچی)- بهزاد ذبیحی (عینک فروشی)- بزرگمهر حر (عینک فروشی) و هوشمند گلی (پوشاک)
قائم شهر:
نیما نوع خواه (اسباب بازی فروشی)- سهراب لقایی (عینک فروشی)- سهیل حق دوست (عینک فروشی)- فرزاد ثابتی (آپاراتی)- نیما میری (آرایشی و بهداشتی) و چنگیز درخشانیان (آرایشی و پزشکی)
تنکابن:
امید قادری (فروشنده دزدگیر)- فرهاد تقی پور (فروشنده و نصاب کولر)- روح الله ایقانی (تعمیرکار یخچال)- میشل و آرمین اسماعیل پور (فروشنده و نصاب کولر)
موارد زیادی از پلمپ محل کار شهروندان بهایی به دلیل تعطیلی در مناسبت های مذهبی تا کنون گزارش شده است که از جمله می توان به بیش از ۱۷۰۰ روز پلمپ غیرقانونی ۳۲ واحد صنفی بهاییان ساری در شش ماهه اول سال جاری اشاره کرد.
یک شهروند بهایی پیشتر درباره دلایل این محدودیت ها گفته بود: “در آیین بهایى ۹ روز تعطیل مذهبى وجود دارد که بعضا مصادف با تعطیلات رسمى در تقویم ایران نیست ولى طبق دین بهاییت، کسب و کار در این روز ها جایز نیست و بهاییان این روزها را تعطیل مى کنند، ولى اداره اماکن مى گوید شما حق تعطیل کردن کار در این روزها را ندارید و بهایى ها هم قبول نمى کنند.”
قتل یک شهروند بهایی به نام کوروش روحی با ضربات چاقو
روز شنبه ۲۳ آبان ماه، آقای کوروش روحی با ضربات چاقو در پارکینگ منزل خود در خیابان فضیلت شیراز به قتل رسید.
با توجه به پرونده ننگین حکومت اسلامی در دگراندیش کشی، همه گمانه ها متوجه حکومت اسلامی می باشد. رژیم اسلامی نه تنها حافظ جان شهروندان نیست، بلکه خود، از آغاز قدرتگیری اقدام به ایجاد گروههای فاشیستی بسیجی – حزب اللهی نموده تا تحت نظارت ولی فقیه سرکوب، قتل و کشتار دگراندیشان و تحمیل مذهب و فرهنگ اسلامی – عربی به ایرانیان سازمان داده شود.
در سالهای گذشته تعدادی از شهروندان بهایی در ایران به طور مشکوکی به قتل رسیده اند و پرونده شکایت این افراد در دادگاه های جمهوری اسلامی به نتیجه ای نرسیده است.
بازداشت ۱۶ بهایی در شهر های مختلف ایران
روز یکشنبه ۲۴ آبان ماه، در پی مراجعه ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به منازل جمعی از بهاییان شهرهای تهران، اصفهان و مشهد، حدود شانزده نفر بازداشت شدند. اسامی این افراد به شرح ذیل می‌باشد:
تهران: صهبا فرنوش، نگار باقری، نوا منجذب، یاور حقیقت، نوید اقدسی و هلیا مشتاق،
اصفهان: کیوان و پروین نیک ایین. یگانه آگاهی، متین جانمیان, عرشیا روحانی، نوید همت،
مشهد: ساناز اسحاقی، نیکا پاکزادان، فرزانه دانشگری و نغمه ذبیحیان
اما همچنان از وضعیت این بازداشت شدگان خبری بدست نیامده است.
دستور سخنگوی ناجا به مدیران لشگری برای برخورد با بی حجابی در خودروها
یکشنبه ۲۴ آبان ماه، سعید منتظر المهدی، سخنگوی ناجا از سامانه جدید ثبت «تخلفات کشف حجاب» خبر داد و گفت که اطلاعات موارد تخلف در اختیار مدیران لشگری، کشوری و مأموران نامحسوس نیروی انتظامی قرار خواهد گرفت. سخنگوی ناجا در نشستی خبری به دستور اخیر فرمانده نیروی انتظامی در رابطه با «هنجارشکنان» اشاره کرد و گفت: «با کشف حجاب در داخل خودرو، دور دور کردن، ایجاد مزاحمت برای نوامیس، داشتن سرعت زیاد و رانندگانی که حرکات نمایشی انجام می‌دهند برخورد خواهد شد».
منتظر المهدی درباره دستور العمل جدید برای مقابله با «کشف حجاب در خودروها» گفت که براساس گزارشی که در اختیار مدیران لشگری، کشوری و مأموران نامحسوس نیروی انتظامی قرار می‌گیرد، این خودروها «توسط پلیس امنیت فراخوانده می‌شوند و تا تعیین تکلیف ممنوع الخدمات می‌شوند.»
وی همچنین اذعان داشت که نزدیک به ۱۰ هزار خودرو در کل کشور تذکر گرفته‌اند و برای بیش از دوهزار خودرو پرونده تشکیل شده است.
مرگ یک جوان کولبر با شلیک مستقیم ماموران هنگ مرزی قصر شیرین
روز یکشنبه ۲۴ آبان ماه، جوانی ٢١ ساله به نام سعید جمالی بر اثر تیراندازی مستقیم مأموران انتظامی جان خود را از دست داد. این تیراندازی در مناطق مرزی حومه قصرشیرین در استان کرمانشاه به وقوع پیوسته است.
این جوان با خرید یک گالون نفت سفید، مشغول کولبری از مناطق مرزی بوده و مأموران هنگ مرزی نیز بدون هیچگونه اخطار قبلی به او شلیک کرده و جانش را گرفتند.
بر اساس گزارشات رسیده، این قربانی که سعید جمالی نام دارد، امسال سربازی را به اتمام رسانده بود و با مبلغ ناچیز ٥٠ هزار تومان، با کولبری در مرز قصرشیرین امرار معاش می‌کرد.
از ابتدای سال جاری میلادی، ٥٦ کولبر قربانی تیراندازی مستقیم نیروهای مرزی حکومت اسلامی شده‌اند.
میانگین سنی این افراد از ١٧ تا ٤٥ سال می‌باشد.
چند سال قبل احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور نقض حقوق‌بشر در ایران، از “کشتار سیستماتیک” کولبران انتقاد کرده بود.
دستگیری فعالان و مدیران شبکه‌های اجتماعی موبایلی توسط پلیس جمهوری اسلامی
روز یکشنبه ۲۴ آبان ماه، یک مسئول امنیتی در سپاه صاحب ‌الامر اعلام کرد که مدیران بیش از ۱۷۰ گروه فعال در شبکه‌های اجتماعی موبایلی که در حوزه «ضد امنیت اخلاقی فعالیت می‌کردند در یک عملیات فنی و اطلاعاتی پیچیده شناسایی و دستگیر شدند».
همچنین سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی روز یکشنبه اعلام کرد که ۲۰ کانال تلگرام که «محتویات غیراخلاقی» داشتند، مسدود و مدیران آنها بازداشت شده‌اند.
سخنگوی نیروی انتظامی همچنین از بازداشت بیش از ۱۰۰ هکر در یک ماه گذشته خبر داد.
در هفته‌های گذشته تعدادی از روزنامه‌نگاران و فعالان شبکه‌های اجتماعی در ایران از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر شده‌اند.
در بیستم آبان نیز مسئول سایبری «سپاه قدس» استان گیلان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از بازداشت چند تن از فعالان عرصه مجازی به اتهام «تحریک آذری زبان‌های گیلان» و فراخوان آن‌ها به «آشوب و اغتشاش» خبر داده بود.
مقامات امنیتی ایران مدتی است که «نظارت و کنترل» را بر پیام‌رسان‌های موبایلی افزایش داده‌اند.
اعتصاب کارمندان شهرداری شهر برازجان در میدان گنجی این شهر
روز یکشنبه ۲۴ آبان ماه، کارگران شهرداری برازجان در استان بوشهر در اعتراض به تأخیر دو ماهه در دریافت حقوق و بیمه خود در میدان «گنجی» این شهر دست به اعتصاب زدند.
یکی از کارگران اعتصاب‌ کننده گفته است که «معلوم نیست ما برای چه کسی و کجا در حال کار کردن هستیم و و ما همچنان در بلاتکیفی مانده‌ایم».
این اعتصاب یکی از معدود اعتراض‌های کارگران شهرداری‌ها در ایران است که در دو ماه گذشته گزارش‌هایی مبنی بر تأخیر پرداخت حقوق برخی از آنها در رسانه‌های محلی منتشر شده است.
۱۶ آبان ماه امسال نیز حسن خاک‌پور٬ عضو شهرداری اهر در استان آذربایجان شرقی هم اعلام کرده بود «نزدیک به چهار ماه از حقوق کارمندان و کارگران شهرداری اهر پرداخت نشده است».
احضار یک فعال مدنی به دادگاه انقلاب شهریار
روز دوشنبه ۲۵ آبان ماه، زرتشت (اسماعیل) احمدی راغب فعال مدنی و از شرکت کنندگان در تجمعات مدنی تهران، به دادگاه انقلاب شهرستان شهریار احضار شد. طی احضاریه ای از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب شهریار، زرتشت احمدی راغب باید خود را روز یکم آذرماه جهت رسیدگی به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به دادگاه معرفی نماید.
این فعال مدنی حدود دو ماه پیش نیز احضار و پس از تفهیم اتهام “تبلیغ علیه نظام” به قید کفالت آزاد شده بود. زرتشت احمدی راغب از جمله فعالین مدنی است که مشارکت در تجمعات مدنی اعتراضی در تهران داشته است.
بازداشت هادی حیدری، روزنامه‌نگار و کارتونیست در تهران
روز دوشنبه ۲۵ آبان، ماموران امنیتی با مراجعه به روزنامه شهروند، هادی حیدری را بازداشت کرده و هیچ توضیحی درباره دلایل دستگیری وی نداده‌اند. در حال حاضر چهار روزنامه‌نگار دیگر از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به اتهام همکاری با “دولت‌های متخاصم غربی” دستگیر شده‌اند که این اقدام با اعتراض حسن روحانی و چند نماینده مجلس مواجه شد.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هم وعده داده بود که خبرنگاران بازداشت شده به زودی آزاد خواهند شد اما با گذشت حدود دو هفته چنین نشده است.
هنوز مشخص نیست که آیا دستگیری هادی حیدری هم در ادامه همان پروژه موسوم به نفوذ است که از سوی سپاه پاسداران پیگیری می‌شود یا خیر.
همچنین کارتون هادی حیدری در واکنش به حملات تروریستی پاریس، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است.
ممنوعيت پخش فيلم كيارش عياری توسط گروه فشار جمهوری اسلامي
روز سه‌شنبه ۲۶ آبان‌ماه، گروه‌های فشار موجب شدند تا نمایش فیلم «خانه پدری»، ساخته کیانوش عیاری در دانشگاه تهران لغو شود.
شاهرخ دستورتبار، ‌مجری طرح فیلم «خانه پدری» گفت: قرار بود این فیلم سه‌شنبه، ۲۶ آبان‌ماه در دانشکده حقوق دانشگاه تهران نمایش داده شود که با اعلام مخالفت گروه‌هایی از دانشگاه، این برنامه منتفی شد.
دستورتبار افزود: «گروه‌هایی در دانشگاه پیغام دادند که اگر این فیلم نمایش داده شود به سالن می‌آیند و سروصدا راه می‌اندازند و شایسته نبود که چنین اتفاقی بیفتد».
فیلم «خانه پدری» زمستان سال گذشته پس از چهار سال توقیف، مجوز اکران عمومی دریافت کرد اما یک روز پس از نمایش با دخالت مجلس شورای اسلامی دوباره توقیف شد.
اعتراض تاکسیرانان سقزی به شیوه ساماندهی جدید شهرداری
روز سه‌شنبه ۲۶ آبان‌ماه، تغییر ایستگاه توقف، تاکسی‌داران شهر سقز را به اعتراض در مقابل ساختمان شهرداری وا داشت.
تاکسی‌رانان ضمن اعتراض به مسئولان شهری، از شهرداری نیز خواستند که مبادا تاکسی‌داران، قربانی معاملات زودگذر گردند و محل کسب معاش آنان برهم زده شود.
به گفته‌ یکی از معترضین، شورای شهر، شهرداری و اتحادیه تاکسی‌رانی تاکنون به درخواست مکرر آنها پاسخ قانع‌کننده‌ای نداده‌اند. تغییرات صورت گرفته شامل ایستگاه بلوار کُردستان، ایستگاه شهرک فرهنگیان و شهرک دانشگاه می‌باشد.
گفته می‌شود تغییرات ایستگاه تاکسی‌ها پس از آن انجام گرفت که شهرداری سقز اقدام به ساخت مغازه‌های زیرگذر میدان آزادی کرده و آن را دارای توجیه اقتصادی قلمداد می‌کند.
گزارشی از وضعیت وخیم یک زندانی سیاسی در ارومیه و عدم رسیدگی مسئولان
بر اساس اخبار رسیده در روز سه‌شنبه ۲۶ آبان‌ماه، محمد عبداللهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام زندان ارومیه که حین بازداشت دچار شکستگی از ناحیه پای چپ شده است، با وجود وخامت حال و بروز مشکلات در ستون فقرات، همچنان از رسیدگی درمانی مناسب و اعزام به بیمارستان محروم است.
محمد عبداللهی حین بازداشت در زمستان ۸۹، از ناحیه کتف گلوله خورده و علاوه بر آن، پس از شکستگی پا به دلیل عدم رسیدگی ترمیم نشده و پس از گذشت چند سال و با وجود وخامت جسمی همچنان از رسیدگی درمانی محروم است.
به گفته یکی از نزدیکان این زندانی سیاسی ”محمد زمان بازداشت از ناحیه کتف تیر خورده و زمانی که قصد فرار داشته برای متوقف کردنش با ماشین به وی زدند و به دلیل عدم رسیدگی کج جوش خورده و یکی از مهره های ستون فقراتش نیز مشکل پیدا کرده.”
این منبع در ادامه افزود: “وضعیت بیماری محمد در حال حاضر طوری است که بعضی وقت ها همبندیانش مجبور می شوند با پتو او را به بهداری منتقل کنند ولی به دلیل اینکه حکم اعدام دارد، هیچ رسیدگی به وی نمی شود.”
محمد عبداللهی زندانی سیاسی، بیست و هفتم اسفند ماه ۱۳۸۹ به اتهام محاربه و ارتباط با احزاب کرد بازداشت و به اعدام محکوم شد و هم اینک در پنجمین سال بازداشت، زیر تیغ اعدام است. گفتنی است برادر وی محمدامین عبداللهی نیز در ادامه گذراندن ایام حبس، به تازگی به زندان بیرجند منتقل شده است.
محکومیت یک سال حبس تعزیری برای ریحانه طباطبایی
روز سه شنبه ۲۶ آبان ماه، ریحانه طباطبایی، روزنامه‌نگار و عضو جبهه مشارکت ایران، به یک سال حبس و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دستجات سیاسی و فعالیت در رسانه‌ها و مطبوعات و فضای مجازی محکوم شد.
جلسه محاکمه ریحانه طباطبایی ۹ آذرماه سال گذشته و به اتهام تبلیغ علیه نظام برگزار شد و پس از نزدیک به یک سال حبس تعزیری او، روز سه‌شنبه ۲۶ آبان تأیید شد.
این روزنامه‌نگار ۳۱ خردادماه سال گذشته برای پرونده جدید خود به شعبه دو دادسرای اوین احضار شده بود که پس از تفهیم اتهام «تبلیغ علیه نظام» با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد، اما پس از ارائه سند، به خانواده او اعلام شد که توسط اجرای احکام برای حکم دو سال قبل خود راهی بند زنان زندان اوین شده است.
ریحانه طباطبایی پیش از این در ۲۱ آذر ۱۳۸۹ از سوی سپاه پاسداران بازداشت و به مدت ۳۶ روز در انفرادی بند دو – الف سپاه تحت بازجویی قرار گرفت.
او پس از آن در دادگاهی به اتهام «فعالیت برای دستیابی به انتخابات آزاد و انتشار اخبار جنبش سبز» از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.
طباطبایی سال ۱۳۹۱ نیز به همراه شماری از روزنامه‌نگاران در منزل خود بازداشت و پس از نزدیک به یک ماه با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. وی همچنین سابقه فعالیت در خبرگزاری سینا، روزنامه بهار و مجله چلچراغ را نیز دارد.
انتقال امید کوکبی از بیمارستان به زندان بدون درمان
روز سه شنبه ۲۶ آبان ماه، امید کوکبی، دانشجوی دکترای فیزیک، زندانی بند هفت زندان اوین که از نارحتی کلیوی رنج می برد به دلیل نبودن تخت خالی در بیمارستان طالقانی، بدون درمان به زندان بازگردانده شد. این در حالی است که به دلیل دشواری روند تایید و موافقت با اعزام به بیمارستان، هماهنگی و رزرو بیمارستان باید قبلا از سوی زندان و مسئولین قضایی انجام شده باشد.
مشکل کلیوی این زندانی از چندی پیش عود کرده و به دلیل عدم امکانات معالجه در بهداری زندان، وی چندین بار برای اعزام به بیمارستان و تکمیل درمان درخواست کرده بود.
امید کوکبی، دانشجوی دکترای فیزیک با تخصص لیزر در دانشگاه آستین تگزاس، بهمن ماه ۱۳۸۹ هنگام خروج از ایران در فرودگاه دستگیر شد. وی بعد از چند ماه بازجویی و بازداشت موقت، در ‌‌‌نهایت به اتهام “ارتباط با دولت متخاصم و کسب مال نامشروع” به ۱۰ سال زندان محکوم شد.
وی مدتی پس از بازداشت در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه نوشته بود: «کل فرآیند بازداشت، اتهام‌‎زنی و بازجویی» را غیرقانونی می‌داند و در شرایط «خوف، ترس، اکراه، تهدید و سلول انفرادی» به اقرار مجبور شده و چیزهایی را اعتراف کرده که از گفتن آن‌ها متاسف است. کوکبی مدتی بعد در نامه دیگری به صادق لاریجانی با اشاره به وعده و وعیدهایی که به او و خانواده‌اش شده بلکه او با امنیتی‌ترین بخش کشور همکاری کند، استدلال کرده: “امروز که هیچ خطایی نکرده‌ام و هیچ اطلاعی از موضوعات و فعالیت‌های محرمانه نظام ندارم، با من اینگونه رفتار می‌شود و تمام زندگی و خانواده‌ام را به واقع گروگان گرفته‌اند. در آینده اگر راضی به همکاری شوم و به سبب آن از این اطلاعات و اسرار مطلع شوم با من چه رفتاری خواهد شد؟ و چه چیزی را برای حصول اطمینان و اعتمادشان از من به گروگان خواهند گرفت؟
پس از آن، وی به همراه بیش از ۷۵ زندانی در چارچوب پروژه امنیتی انحلال بند ۳۵۰ اوین به قرنطینه بند ۷ زندان اوین منتقل شد.
محروم شدن سید سراج الدین میردامادی از درمان
بر اساس اخبار رسیده در روز سه شنبه ۲۶ آبان ماه، سید سراج الدین میردامادی، زندانی سیاسی محبوس در بند ۸ زندان اوین، که از مشکلات متعدد به جا مانده از دوران جنگ رنج می برد، به دلیل مقاومت در برابر زدن دست بند و پابند، از پیگیری روند درمان خود محروم شده است.  این روزنامه نگار زندانی که از جراحاتی در ناحیه دست و پای راست خود رنج می برد، هفته گذشته پس از مقاومت در برابر اصرار غیرقانونی ماموران زندان از زدن دستبند و پابند و پوشیدن لباس زندان، از اعزام به بیمارستان جهت درمان محروم شد. این در حالی است که زدن دستبند و پابند به این زندانی سیاسی، مغایر با نامه صریح دادستان تهران درباره ی زندانیان است که چند سال قبل به زندان ها ابلاغ شده بود.
سراج الدین میردامادی که از اقوام نزدیک رهبری و در عین حال از منتقدان حاکمیت اقتدارگراست، در خردادماه سال جاری جهت درمان به بیمارستان امام خمینی اعزام شده و ترکش از ناحیه کتف وی خارج شده بود. اما به علت وجود ترکشی دیگر در ناحیه پای او، ساق های پای راست و تاندون پایش کوتاه شده و به همین علت در زندان بارها پای او پیچ خورده و آسیب هایی به ناحیه زانو و مچ پای وی وارد شده است.
این زندانی سیاسی در چند ماه اخیر مکررا از درد در ناحیه زانوی پای راستش که ناشی از عوارض دوران جنگ است، گلایه کرده، اما با وجود دستور پزشک متخصص زندان اوین مبنی بر ضرورت انجام عمل جراحی زانو، اقدام غیرقانونی ماموران مانع از اعزام وی به بیمارستان شده است.
وخامت حال علیرضا گلی پور بدلیل عدم رسیدگی پزشکی در زندان
بر اساس اخبار رسیده در روز سه شنبه ۲۶ آبان ماه، زندانی سیاسی علیرضا گلی پور مهندس ارشد اداره مخابرات و عضو انجمن نخبگان که به جرم افشای فساد افراد حکومتی از سال ١٣٩١در زندان اوین بصورت ممنوع الملاقات بسر برده در پي اعتصاب غذا و دارو بدليل عدم رسيدگي پزشكى به او، در وضعيت خطر ناكى بسر مى برد.
يكي از اتهامات او کمک و اطلاع رسانی به جوانان و افراد تحت تعقیب حکومت درجريان قیام ٨٨ ذکر شده است. ماموران امنیتی دولت ایران مدعی هستند که علیرضا گلی پورعامل گریزعده ايي از مخالفان رژیم كه در آن زمان شناسايي شده بودند مى باشد.
وی همچنین متهم به افشای بسیاری از موارد فساد افراد حکومتی از جمله سید محمود علوی وزیر کنونی اطلاعات و سرهنگ محرابي رئيس پليس امنيت تهران بزرگ می باشد. علیرضا گلیپور بر اثر شکنجه های بسیار دچار ناراحتی های مختلف جسمی وروحی و بطور خاص بیماریهای قلبی و خونریزیهای مكرر شده است.وی همچنین بر اثر بروز تومور در ناحیه سینه دچار مشکلات جدی شده و سلامت وی در خطر است.
مامورین امنیتی با بی توجهی و عدم رسیدگی به وضعیت خطیراین زندانی و جلوگيري از اعزام او به بيمارستان ظاهرا قصد از بین بردن وی را دارند. نکته قابل توجه در مورد وضعیت این زندانی سیاسی این است که در حاليكه قرار بود وى در تاريخ ٢٥ آبان دادگاهی شود مقامات قضایی جمهوری اسلامی مدعی شده اند که پرونده وى از شعبه نود و یک دادگاه انقلاب توسط مقامات اطلاعاتي خارج شده و کسی ازمحل این پرونده اطلاعی ندارد.
دستور ممنوعیت برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی از سوی حسن روحانی
روز سه شنبه ۲۶ آبان ماه، حسن روحانی رئیس ‌جمهوری ایران و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به اعضای این شورا دستور داد تا گزارش مستندی را درباره اردوهای مختلط دانشجویی تهیه کنند. به گفته وی به طور حتم از برگزاری این اردوها جلوگیری می‌شود.
مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش داده که حسن روحانی رئیس این شورا در جلسه سه ‌شنبه شب شورای عالی انقلاب فرهنگی (۲۶ آبان) به اعضای این شورا ماموریت داده تا گزارش مستندی را درباره اردوهای مختلط دانشجویی آماده کنند.
دلیل این ماموریت تذکر علی خامنه‌ای در این زمینه بوده است. خامنه‌ای هفته پیش به فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌های کشور اشاره و از آن‌ها انتقاد کرده بود.
خامنه ای گفته بود: «برخی کار فرهنگی را با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفته‌اند و برای توجیه کار غلط خود می‌گویند که دانشجویان باید شاد باشند، در حالی که کار فرهنگی باید طوری باشد تا تحت تاثیر آن انسان‌های “مومن، متخلق، انقلابی، معتقد به آرمان‌ها، دوستدار کشور، نظام اسلامی و دارای بصیرت و عمق دینی و سیاسی تربیت شود.».
بیانیه اعتراضی ۵۳ نویسنده و شاعر به حکم زندان شاعران و تحریف نویسندگان شناخته ‌‌شده ایرانی
روز چهارشنبه ۲۷ آبان،۵۳ نویسنده و شاعر ایرانی با انتشار بیانیه‌ای با فاطمه اختصاری، مهدی موسوی و مصطفی عزیزی که به احکام شلاق و زندان‌های طولانی‌مدت محکوم شده‌اند اعلام همبستگی کردند. آن‌ها همچنین به تخریب چهره ابراهیم گلستان و رضا براهنی، دو نویسنده نام ‌آشنای ایرانی در برخی روزنامه‌های چاپ ایران اعتراض نمودند.
این بیانیه در اعتراض به حکم شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه که در مهر ماه سال جاری مهدی موسوی و فاطمه اختصاری را به تحمل در مجموع ۱۹۸ ضربه شلاق و ۲۰ سال زندان محکوم کرده و اتهام این دو شاعر ایرانی را توهین به مقدسات، نشر تصاویر غیر اخلاقی در اینترنت و روبوسی و دست دادن با نامحرم عنوان کرده و همچنین مصطفی عزیزی، نویسنده و تهیه‌کننده برنامه‌های تلویزیونی نیز که به اتهام توهین به رهبری به زندان افتاده، منتشر شده است.
همچنین امضا کنندگان این بیانیه به سرمقاله روزنامه کیهان در تخریب چهره ابراهیم گلستان و نیز به انتشار مصاحبه‌ای تحریف‌شده با رضا براهنی در روزنامه بهار اشاره می‌کنند.
نویسنده‌ای به نام سعید مستغاثی در مقاله‌ای که در آبان سال جاری در روزنامه کیهان منتشر شده بود، ابراهیم گلستان را به همدستی با کودتاگران در ۲۸ مرداد ۳۲ و «مجیزگویی» رضا شاه پهلوی و همکاری با بریتانیا در غارت نفت ایران متهم کرده بود.
اسماعیل خویی، ناصر زراعتی، قاضی ربیحاوی، علی عبداللهی، علی عظیمی، شهریار مندنی‌پور و پرتو نوری علا و جمعی دیگر از نویسندگان و شاعران شناخته ‌شده ایران نیز این بیانیه را امضاء کرده‌اند.
بازداشت یک جوان فقط بخاطر انتشار عکسش با چند دختر در تلگرام
روز چهارشنبه ۲۷ آبان، قوه قضائیه ایران مرد جوانی را به علت انتشار ۲۸ عکس از وی در کنار ۱۴ دختر جوان در شبکه اجتماعی تلفن همراه «تلگرام» بازداشت کرد. این جوان که ۳۰ سال دارد «به همراه تعداد زیادی از دختران در نقاط مختلف تهران اقدام به تهیه تصاویر نامناسب کرده بود» که پس از انتشار آن‌ها بازداشت شد.
ورود قوه قضائیه به این پرونده زمانی صورت گرفت که انتشار گسترده این تصاویر در «تلگرام» دست‌ مایه شوخی برخی کاربران با این جوان و پلیس فتا شد و وی نیز در پاسخ، اقدام به انتشار کلیپی در این خصوص کرد.
این جوان که نامش «وحید» اعلام شده و ساکن «سعادت‌آباد» است در این کلیپ گفته دخترانی که در تصاویر دیده می‌شوند «اقوام» وی هستند و انتشار تصاویر مذکور برای وی مشکل به وجود آورده‌است.
در این کلیپ پسر جوان از کاربران می‌خواهد از باز نشر تصاویر خودداری کرده و به شوخی‌ها در این‌باره پایان دهند.
این جوان پس از بازداشت به خبرگزاری «تسنیم» گفته «انتشار کلیپی که در آن گفتم پلیس فتا حواسش به همه‌چیز هست بزرگ‌ترین اشتباه زندگی‌ام بود».
خواسته شماری از فعالان مدنی بر آزادی مدیر مسئول وبسایت روانگه
روز چهارشنبه ۲۷ آبان، با تداوم بازداشت حسین شیخ‌آقایی، روزنامه‌نگار و مدیرمسئول وبسایت خبری – تحلیلی روانگه در شهر مهاباد، ۸۰ فعال مدنی خواستار آزادی وی شدند. این فعالین مدنی که جمع آنها شامل پزشکان، وکلای دادگستری، روزنامه‌نگاران، پژوهشگران و سیاستمدارانی اغلب از مناطق غربی ایران است، ضمن انتشار بیانیه ای خواستار آزادی حسن شیخ آقایی شدند.
این بیانیه تاکید می‌کند که دلیل بازداشت حسین شیخ‌آقایی هنوز حتی برای دست‌ اندرکاران وب‌سایت ‌روانگه نیز مشخص نیست و امید می‌رود که « دلیل آن تنها سوء‌تفاهمی تاسف‌بار بوده و مدیر مسئول آن به زودی آزاد و فعالیت روانگه هم از سر گرفته شود».
وب‌سایت «رُوانگِه» وب‌سایتی خبری و تحلیلی است با تمرکز بر مسائل غرب ایران که به دو زبان فارسی و کردی سورانی مطلب منتشر می‌کند؛ دفتر این وب‌سایت در مهاباد قرار دارد.
آزار خانواده برهان قربانی، فعال سیاسی کُرد متواری از ایران توسط وزارت اطلاعات
بر اساس اخبار رسیده در روز چهارشنبه ۲۷ آبان، وزارت اطلاعات شهرستان کامیاران با اِعمال فشار برخانواده فعال سیاسی کرد، برهان قربانی و احضار و بازجویی آنها میخواهد با آزار و ایجاد ارعاب برای آنها فرزندشان را مجبور به بازگشت به ایران کنند.
اداره اطلاعات کامیاران در استان کردستان با احضار پدر و فامیل برهان قربانی، فعال سیاسی خارج‌نشین، تهدید کردند که باید فرزندشان در اسرع وقت به ایران بازگردد. شهروند یادشده به دلیل فعالیت سیاسی به نفع یکی از احزاب کُرد اپوزسیون حکومت اسلامی ایران اکنون به یکی از کشورهای خارجی پناهنده شده است.
محرومیت یک زندانی سیاسی از درمان در زندان گچساران
بر اساس اخبار رسیده در روز پنجشنبه ۲۸ آبان، زندانی سیاسی گل محمد شاهوزهی که در زندان گچساران زیر شکنجه‌های وزارت اطلاعات به مشکلات کلیوی دچار شده است از رسیدگی پزشکی محروم است.
گل محمد شاهوزهی در شعبه یک دادگاه انقلاب زاهدان توسط قاضی ماهگلی به اتهام “همکاری با گروه الفرقان و خروج غیر قانونی از مرز به ۲۸ سال زندان و تبعید به گچساران محکوم شد.
گل محمد شاهوزهی ۳۸ ساله، ۱۳ مهرماه ۱۳۹۰ بازداشت شده است. این زندانی سیاسی از تاریخ ۷ دی ماه ۹۱ به گج ساران تبعید شده است. همچنین نامبرده از حق داشتن وکیل تعیینی محروم بوده است.
به گفته نزدیکان وی، هم اکنون گل محمد شاهوزهی در زندان به  علت شکنجه های وزارت اطلاعات به مشکل کلیه ای و ناراحتی معده مبتلا شده است و در زندان گچساران به بیماری وی رسیدگی نمی شود و حال وی بدتر می شود.
مفقود شدن نزدیک به ۵۰ هزار اثر تاریخی و خطی در دوران احمدی‌نژاد
روز پنجشنبه ۲۸ آبان، بدالناصر میرچی، مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز، گفت که در پی انتقال معاونت میراث فرهنگی کشور به شیراز در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، حدود ۴۸ هزار اثر تاریخی و نسخه خطی «مفقود شده» است. 
در گزارشی به نقل از اسدالله درویش امیری، معاون امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی کشور، نوشته شده: «مدارک و کتب و نسخ خطی ارزشمندی که از گذشتگان برای ما به ارث رسیده است در کتابخانه مرکزی معاونت میراث فرهنگی در سازمان نگهداری می‌شد».
آقای درویش امیری با اشاره به انتقال معاونت میراث فرهنگی این سازمان به شیراز در دولت محمود احمدی‌نژاد گفت که پس از آن، کتابخانه مرکزی این معاونت هم به شیراز منتقل شد.
وی همچنین افزود: «متاسفانه پس از این انتقال، کتب تاریخی و نسخ خطی در گونی برنج و کارتن در زیرزمین ساختمان محل استقرار معاونت میراث نگهداری می‌شد… و طعمه حشرات، موش‌ها و همچنین رطوبت شده و آسیب جدی دیدند».
اعتراض هزاران کارگر مقابل ساختمان سازمان تامین اجتماعی تهران
روز جمعه ۲۹ آبان ماه، هزاران کارگر در مراسم بیست و پنجمین سالروز تصویب قانون کار با تشکیل یک زنجیره انسانی، به دور سازمان تامین اجتماعی، مخالفت خود را با اعمال فشارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تجمیع بیمه‌های درمانی اعلام کردند.
تجمع کنندگان که تعدادشان به حدود  ۵ هزار تن میرسد با تشکیل یک حلقه انسانی به دور ساختمان سازمان تامین اجتماعی از دولت خواستند تا براساس قانون استقلال مالی و اداری، تمامی بخشهای این سازمان را تضمین کند.
از زمان شروع اجتماع صنفی، لحظه به لحظه بر شمار کارگرانی که از نقاط مختلف استان تهران خود را به این مراسم رسانده و در محدوده ساختمان تامین اجتماعی واقع در خیابان آزادی حاضر شد‌ه‌اند اضافه شد.
همچنین برگزاری رسمی این مراسم با سخنرانی حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری آغاز شد.
آزار و اذیت زندانیان بند چهار رجایی شهر کرج توسط مسئولان زندان
بر اساس اخبار رسیده در روز جمعه ۲۹ آبان ماه، مسئولان زندان رجایی شهر کرج برای زندانیان بند ۴ مشکلاتی را بوجود آورده و موجب آزار و اذیت آنان به هر نحوی می شوند. مسئولان با قطع آب گرم در بند چهار زندان رجائی شهر از شش روز پیش مشکلاتی را برای زندانیان به وجود آورده و زندانیان برای استحمام و انجام کارهای خود دچار مشکل شده اند.
تنها در طول روز دو ساعت و شبها نیز دوساعت بند چهار زندان رجائی شهر دارای آب گرم است و زندانیان از نبود و مشکل آب گرم به شدت به زحمت افتاده اند.
گزارشها حاکی از عدم امکان استحمام برای همه زندانی هاست و بیم آن می رود که با عدم استحمام بیماری هایی در این بند از زندان رجائی شهر شایع شود.
احراز هویت ۳۷ زندانی محکوم به اعدام در زندان رجایی شهر کرج
بر اساس اخبار رسیده در روز شنبه ۳۰ آبان ماه، ۳۷ تن از زندانیان محکوم به اعدام (قصاص) زندان رجایی شهر به اتهام قتل عمد به قصاص محکوم شده اند و حکم همگی تأیید شده و در صورت عدم رضایت شاکیان بالای چوبه دار خواهند رفت.
این محکومین در حال حاضر در بند ده زندان رجایی شهر نگهداری می شوند.
لیست اسامی بدین قرار می باشد:
۱. سعید رنجبری پیله رود
۲. حسین قربانی
۳. کاظم ابراهیم خانی
۴. حسین کرمی
۵. مجید یوسف دخت
۶. حسین شکوهی نیا
۷. امیر حسنی
۸. فرهاد یوسف منش
۹. محمدباقر عظیمی
۱۰. مصطفی مزروعی
۱۱. امیرمهدی سعیدی
۱۲. محمود حسینی
۱۳. حسین یوسفی
۱۴. فتح الله حبیبی
۱۵. میثم حمادی
۱۶. مجید آصف خانی
۱۷. شهاب افشارزاده
۱۸. ولی الله دوستی
۱۹. شکرعلی آهی
۲۰. مازیار قبادی
۲۱. خداداد حسنی
۲۲. حسن نظامی
۲۳. رضا کمک
۲۴. سیف الله محمودی
۲۵. علی نظر خزائی
۲۶. علی شکوفه
۲۷. قاسم رضازاده
۲۸. نادر پرستاری
۲۹. روح الله مهدیان
۳۰. چنگیز اسدزاده
۳۱. علی ظهور رحیمی
۳۲. محمدرضا جهانبخش
۳۳. حسین افراسیابی
۳۴. هوشمند جدگویی
۳۵. پرهام پرنیافر
۳۶. داوود ظهوری
۳۷. امیر شیرخانی
( تهیه و تنظیم: ندا امین )

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر