۱۳۹۴ آبان ۴, دوشنبه

تداوم نقض حقوق بشر در ایران، طی هفته ای که گذشت

نقض حقوق بشر، تهدید و آزار و بازداشتِ دگراندیشان، و ایجاد محدودیت برای هنرمندان و نویسندگان همچنان ادامه دارد.

طی هفته ای که گذشت، نقض حقوق بشر در ایران همچون گذشته به طور گسترده ای ادامه داشت. گرچه گزارش پیش رو نمی تواند تمام موارد نقض حقوق بشر در ایران طی این مدت را در بر گیرد، چرا که بسیاری از اخبار به دلیل منابع محدود و مشکلات گزارشگر در ایران، تحت پوشش قرار نمی گیرند و برخی نیز به دلایل امنیتی مدتها بعد افشا می شوند، لیکن سعی بر آن است تا بر اساس اخبار موجود و منتشر شده، گزارشی از نقض حقوق انسانی در ایران ارائه دهیم.  
این گزارش به تفصیل، به مثالهای مختلفی از موارد نقض حقوق بشر به واسطه ی شکنجه، تنبیهات غیر انسانی، بی رحمانه و اهانت آمیز مانند شلاق زدن یا قطع عضو، مجازات اعدام و از آن جمله اعدامهای در ملاء عام، اعدام مجرمین نوجوان، نقض حقوق زنان، حقوق اقلیتها، عدم آزادی اجتماعات مسالمت آمیز و آزادی اندیشه و بیان، فقدان حق برخورداری از دادرسی عادلانه و معضلات ایجاد شده توسط جمهوری اسلامی در جامعه ی جهانی می پردازد.
اعدام دو نوجوان که هنگام جرم زیر 18 سال داشتند
فاطمه سالبهی که در سال ۱۳۸۸ و در سن ۱۷ سالگی به اتهام قتل همسرش بازداشت شده بود روز ۲۱ مهرماه پس از گذراندن شش سال حبس، در زندان عادل آباد شیراز اعدام شد. صمد ذهابی نیز به اتهام قتل یک چوپان در سن ۱۷ سالگی درکرمانشاه به دار آویخته شده است. گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل می‌گویند، مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی به خانواده صمد ذهابی در خصوص اجرای حکم اعدام وی اطلاع و خبری نداده بودند. دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین گفته است: اعدام این دو متهم نشانگر روند نگران کننده در جمهوری اسلامی است. بر اساس بیانیه دفتر دبیر کل سازمان ملل متحد، دست کم ۷۰۰ حکم اعدام در جمهوری اسلامی تنها در سال جاری میلادی به اجرا در آمده است.
بازداشت شش تن از فعالان مذهبی
شش تن در مناطق استان گلستان بازداشت شدند که دستکم ۳ تن از آنها از فعالان مذهبی اهل سنت هستند. عبدالرحیم گرگیج، عبدالحکیم گرگیج، جمعه گرگیج، محمد بلوچ، ابراهیم زرین به همراه یکی دیگر از ترکمن های شهرستان گنبد کاووس که اسم وی به دست نیامده، روز پنجشنبه ۲۳ مهر توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. بر اساس خبرهای دریافتی، ماموران امنیتی برای بازداشت این افراد به خانه های آنها حمله کرده و بدون داشتن برگه قضایی آنها را با توهین و تحقیر برده اند و در برابر مقاومت خانواده، متوسل به تهدید با اسلحه شده اند. تا کنون از علت بازداشت و محل نگه داری آنها اطلاعاتی در دست نیست و این افراد پس از بازداشت هیچ تماسی با خانواده خود نداشته اند.
بازداشت مجدد دو زندانی سیاسی سابق (محمود عظیمی و فاطمه ضیایی آزاد) محمود عظیمی و همسر او توسط ماموران امنیتی بازداشت و به نقطه ای نامعلوم منتقل شده اند.
محروم کردن 24 هنرمند از فعالیت های هنری
ممنوع از کار شدن بیش از ۲۴ چهره موسیقی که ممنوعیت فعالیت این خوانندگان طی نامه هایی به آنها ابلاغ شده است. روز 26 مهر ماه، در نامه‌ای که در اختیار برخی خواننده‌ها قرار گرفته “همکاری با سایت رادیو جوان، پخش کلیپ در شبکه‌های ماهواره‌ای، برخی تخلفات در کنسرت‌های خارج از کشور” به عنوان “دلایل ممنوعیت این خواننده‌ها از فعالیت هنری شان عنوان شده است.”
از جمله هنرمندان ممنوع از کار شده عبارتند از: فرزاد فرزین، شهرام شکوهی، سیروان و زانیار خسروی، سعید مدرس و رضا صادقی به دلیل انتشار آثارشان در سایت رادیو جوان و پخش ویدئو کلیپ های شان در شبکه های ماهواره ای. محسن یگانه به خاطر “برخی تخلفات در کنسرت کانادا” و انتشار آثارش در سایت رادیو جوان”. مهدی مدرس به دلیل پخش ویدئو کلیپ در شبکه های ماهواره ای و محسن چاوشی به دلیل انتشار آثارش در سایت رادیو جوان”. سایت اعتماد ملی گزارش داده است که خوانندگانی چون احسان خواجه امیری، علی لهراسبی، گروه چارتار، همایون شجریان و حافظ ناظری هم از دیگر چهره‌هایی هستند که فعلا ممنوع‌ ازکار شده‌اند. خبر ممنوعیت فعالیت برخی از خوانندگان به دلیل انتشار آثارشان در رادیو جوان پس از آن منتشر می شود که سایت روزآنلاین از بازداشت دو تن از ادمین های سایت رادیو جوان در تهران خبر داده بود. به نوشته این سایت عصر روز شنبه 25 مهر ماه دو تن از ادمین‌های اصلی سایت “رادیو جوان” در تهران بازداشت شدند.
افزایش تعداد نوزادان بی سر پناه
بر اساس گزارش رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در روز 26 مهرماه، آمار به دنیا آمدن نوزدان کارتن‌خواب معتاد به شدت افزایش یافته، به طوری که طی هفته ی گذشته، از تولد ۳ تا ۴ نوزاد معتاد در هر ماه، به ۲ تولد در هر روز رسیده است.
اعلام وضعیت زندانی امنیتی که در بی خبری رسانه ای نگه داشته شده است
26 مهر ماه، آخرین و تنها خبری که از یک زندانی امنیتی که سالها در بی خبری رسانه ای نگه داشته شده بود به دست آمد که بدین قرار است: فرید آزموده که در خرداد ماه ۱۳۹۰ بازداشت و از سوی دادگاه نظامی به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است، هم اینک در زندان رجایی شهر کرج و همچنان در بی خبری رسانه ای نگهداری می شود. اتهام وی ارتباط با سازمان مجاهدین خلق و چاپ آرم این سازمان بر روی تی شرت بوده و متهم به جاسوسی و پس از آن از سوی دادگاه نظامی به پنج سال حبس در استان البرز محکوم شد. یک منبع مطلع گفته است که قریب به دوسال از دوران بازداشت موقت آقای آزموده در پرونده اش محاسبه نشده است، به گفته این منبع پس از بازداشت وی، مامورین همه وسایل الکترونیکی، سی دی ها ، قاب عکس های شخصی، مدارک شناسایی و بانکی او را با خودشان بردند. وی مدت زیادی را در سلول های انفرادی سپری کرده و اتهام وی که در ابتدا ارتباط و همکاری با سازمان مجاهدین خلق از طریق چاپ آرم این سازمان بر روی تی شرت و لباس و نگهداری ماهواره و تجهیزات ممنوع بود درطی مدت زمان رسیدگی به پرونده و بر پایه اعترافات اجباری به اتهام جاسوسی تبدیل شد. در طول دوران بازجویی، وی تهدید شده بود که اگر اتهاماتی را که به او دیکته شده نپذیرد برای همیشه در آن سلول باقی خواهد ماند. بر پایه اعترافاتی که تحت فشار گرفته شده بود او را به مدت پنج سال زندان در تبعید به جرم جاسوسی متهم کردند. فرید آزموده پس از پایان بازجویی و انفرادی های طولانی به سالن ۱۲ زندان رجایی شهر منتقل شد و هم اکنون در بند ۱۲ زندان رجایی شهر در حال گذراندان دوران محکومیتش است.
مصادره ی اموال یک شهروند بهایی به خاطر دیانتش
در ادامه تهدید و آزار شهروندان بهایی در ایران که تنها به دلیل دیانت آنها صورت می گیرد، 26 مهر ماه، یکشنیه ی هفته گذشته ۵۰ هکتار از زمینهای کشاورزی و دامداری ضیاء الله متعارفی، شهروند بهائی ۶۵ ساله سمنانی که از سال ۶۱ در این منطقه در حال کار است به حکم دادگاه سمنان و با حضور نیروهایی از وزارت جهاد کشاورزی، دادستانی و نهادهای امنیتی مصادره شد و برای او جمعا ۳۵۵۲ متر مربع باقی ماند که آنهم به گفته خود او و با توجه به پراکندگی زمینها قابل کار و استفاده به صورت کامل نیست. متعارفی همچنین از ارجاع و نامه خود به دفتر علی یونسی، مشاور حسن روحانی گفت و اعلام کرد که این نامه به وزارت جهاد کشاورزی ارجاع شده، اما کسانی در این وزارت خانه به افرادی که پیگیر مسئله بوده اند گفته اند که پرونده سیاسی است و کسی نباید دخالت کند.
عدم برگزاری دادگاه 7 زندانی عقیدتی اهل سنت و بلاتکلیفی آنها
روز دوشنبه 27مهر، داود عبداللهی و کامران شیخه دو هموطن مهابادیِ اهل سنت به شعبه بیست و هشت بیدادگاه رژیم، نزد قاضی دژخیم محمد مقیسه فراخوانده شدند که بار دیگر به ‌دلیل نیامدن وکلای تسخیری، دادگاه برگزار نشد. این در حالی ست که نزدیک به هفت سال از بلاتکلیفی‌ آنها می‌گذرد.
این دو هموطن به همراه 5 زندانی اهل سنت دیگر، ماموستا فرهاد سلیمی، انور خضری، خسرو بشارت، قاسم ابسته و ایوب کریمی از سال 88 تا کنون در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند.
بازداشت یک شهروند ایرانی- آمریکایی توسط سپاه
27 مهر ماه، سیامک نمازی، از بنیان‌ گذاران و چهره‌های پشت‌ پرده‌ی “شورای ملی ایرانیان امریکا” (نایاک) با هجوم نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران به منزل خانوادگی‌اش در تهران بازداشت و به بند دو-الف زندان اوین منتقل شد. اطلاعات سپاه هم‌چنین با در اختیار گرفتن کنترل ایمیل این شهروند ایرانی- امریکایی، تلاش کرده از طریق فرستادن فایل‌های آلوده و لینک‌های مشکوک، آدرس ایمیل هم‌کاران و دوستان وی را نیز هک کند.
انحلال دادگاه یک زندانی سیاسی با یک تماس تلفن
دوشنبه ۲۷ مهر جلسه دادگاه امیر امیرقلی، زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست صلواتی و با حضور وکیل وی آقای نعمت احمدی برگزار شد و با عدم اتمام دادرسی، جلسه بعدی دادگاه به روز دیگری موکول شد. بنا بر همین گزارش در میانه جلسه دادگاه به رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران تلفنی زده شد و پس از آن صلواتی رئیس شعبه ادامه دادرسی را به روز دیگری موکول کرد. لازم به ذکر است که روز بعدی جلسه دادگاه هنوز مشخص نشده است. امیر امیرقلی فعال دانشجویی سابق در تاریخ ۱۰ آذرماه سال گذشته بازداشت شد و حدود دو ماه در انفرادی های بند ۲۰۹ اوین و تحت بازجویی بود و پس از پایان بازجویی ها به بند هشت زندان اوین منتقل شد. اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به مقدسات و توهین به رهبری اتهاماتی بود که از سوی بازپرس ناصری در شعبه ۶ بازپرسی دادسرای اوین به وی تفهیم شد.
وخامت اوضاع جسمی زندانیان به دلیل عدم رسیدگی مسئولین زندان ها
زندانی بند هفت زندان اوین علیرضا گلی پور، به دلیل بیماری قلبی به بیمارستان منتقل شد. علیرضا گلی پور، زندانی بند هفت زندان اوین دچار ناراحتی قلبی و تنفسی شده و سحرگاه روز دوشنبه، 27 مهر توسط ماموران امنیتی وزارت اطلاعات به بیمارستان قمر بنی هاشم منتقل شد. گفتنی است که پیشتر اخباری مبتنی بر امتناع مسئولان زندان اوین از انتقال علیرضا گلی پور به مراکز درمانی جهت مداوا منتشر شده بود. لازم به یادآوری است که تعداد زیادی از زندانیان سیاسی- امنیتی هم اینک بر خلاف اصل تفکیک جرائم و با کمترین امکانات در بند هفت و هشت زندان اوین نگهداری می شوند.
تایید حکم چهار سال حبس برای یک زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین
روز دو شنبه، 27 مهر، دادگاه تجدیدنظر، حکم چهار سال حبس برای زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، مجید متین را تائید و وی را به بند هشت برای گذراندن حبس منتقل کردند. حکم چهار ساله زندانی سیاسی مجید متین محبوس در بند هشت زندان اوین در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تائید شد. زندانی سیاسی “مجید متین” به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی به چهار سال حبس محکوم شده و برای اجرای حکم به زندان اوین و بند هشت منتقل شده بود.
اعتصاب غذای یک زندانی سیاسی در اعتراض به عدم رسیدگی مسئولین به پرونده اش
زندانی بند هفت زندان اوین، امید زارعی نژاد در اعتراض به وضعیت پرونده و عدم آزادی اعلام اعتصاب غذا کرد. این زندانی که از موعد آزادی اش یک سال می گذرد، به دلیل یک پرونده مفتوح تبلیغ علیه نظام در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب و همچنین عجز از پرداخت جریمه، کماکان در زندان باقی مانده است. آقای زارعی نژاد این جریمه مالی را ناعادلانه خوانده و در اعتراض به عدم آزادی اش، از روز دوشنبه 27 مهر ماه اعلام اعتصاب غذا کرده است. امید زارعی نژاد در سال ۱۳۹۰ بازداشت و از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام همکاری با بیگانگان به سه سال حبس محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز عینا تایید شد، وی در جریان اتفاقات حمله به بند ۳۵۰ موسوم به پنجشنبه سیاه در ۲۸ فرردین ماه سال ۹۳ نیز مجددا تحت تعقیب قرار گرفت و به سه ماه حبس محکوم شد. این زندانی هم اینک در بند هفت زندان اوین به دلیل عجز از پرداخت جریمه مالی در زندان است.
اقدام به مداوای زندانی سیاسی با بستن دست و پای وی به تخت بیمارستان
نرگس محمدی از ۱۵ اردیبهشت به بیمارستان منتقل شده و در حالی که دست و پای او را به تخت بسته‌اند، دست‌کم سه بار دچار تشنج شدید شده است. یک مأمور زن به‌صورت ۲۴ ساعته در کنار تخت او حضور دارد. دو مأمور نیز در بیرون اتاق از ملاقات‌ دوستان او با وی جلوگیری می‌کنند. عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، اقدامِ غیرانسانیِ بستن خانم محمدی به تخت بیمارستان و تداوم آزار قضایی و نقض حقوق او را محکوم کرده و دلیل این رفتار وحشیانه ی رژیم را فقط به قصد مجازات او و خانواده‌اش به خاطر فعالیت های حقوق بشری او می داند.
جرالد استابروک، دبیر کل سازمان جهانی مبارزه با شکنجه نیز در این باره گفته است: دولت‌مردان ایران باید به رفتارِ ظالمانه و تحقیرآمیز با خانم محمدی پایان دهند.
برگزاری دادگاه برای روزنامه ای به اتهام تبلیغ علیه نظام
دادگاه مطبوعات، روزنامه روزان را به اتهام تبلیغ علیه نظام و نقل مطالب گروه‌های منحرف مجرم شناخت و مستحق تخفیف ندانست. علی اکبر کسائیان، سخنگوی هیأت منصفه دادگاه مطبوعات درباره نتیجه دادگاه روزنامه روزان که صبح یکشنبه ۲۶ مهر به ریاست قاضی کشکولی در شعبه دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد گفت: اعضای هیأت منصفه به اتفاق آرا روزنامه روزان را مجرم دانستند. این روزنامه به دلیل مجرم شناخته شدن در هر چهار اتهام وارده مستحق تخفیف حکم نشد. «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «نقل مطالب گروه‌های منحرف»، «نشر مطالب خلاف واقع» و همچنین «انتشار مطالب خلاف موازین اسلامی» اتهاماتی است که به روزنامه روزان وارد شده است.
اعتصاب غذای زندانی سیاسی تبعیدی در اعتراض به عدم رسیدگی مسئولان به پرونده اش
محمدامين عبدالهي، زنداني سياسي تبعيدي كه از پنجم مهرماه در زندان طبس و در اعتراض به عدم موافقت مسئولان با خواسته هایش دست به اعتصاب غذا زد، چهارشنبه ٢٩ مهرماه در حالی بیستمين روز اعتصاب غذاي خود را پشت سر مي گذارد كه به گفته زنداني به لحاظ جسمي بسيار ضعيف و كم توان شده و به خاطر شرايط تبعيد مضاعف و دوري از خانواده از روحيه نامناسبي برخوردار است.
عبدالهي در اعتراض به عدم توجه مسئولان زندان به درخواست هاي مكررش مبنی بر انتقال به محل سکونت (شهرستان بوکان)، اعطای تسهیلات مرخصی یا موافقت با آزادی مشروط دست به اعتصاب غذا زد كه یک روز بعد از آن به زندان مركزي بيرجند منتقل شد و تاكنون اعتصاب غذاي اين زنداني كرد ادامه دارد.
تایید حکم حبس ابد برای یک زندانی عقیدتی سیاسی
روز چهارشنبه 29 مهرماه، وحید جعفری، توسط صلواتی قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به چهار ماه حبس تعزیری محکوم شده و به بند هشت زندان اوین برای تحمل حبس منتقل شد. گفتنی است اتهام وحید جعفری فعالیت تبلیغی علیه نظام بوده است. بند هشت در حال حاضر یکی از بدترین بندهای زندان اوین است که تعداد زیادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی بر خلاف اصل تفکیک جرائم و در ازدحام و بدون کمترین امکانات در آن نگهداری می شوند.
اعدامها
طی هفته ای که گذشت،دست کم 14 نفر در شهرهای مختلف ایران اعدام شدند، که برخی گزارش ها حاکی از عدم تکمیل پروسۀ دادرسی عادلانۀ آنها حکایت داشت. تعداد دقیق و مشخصات اعدامی ها در دست تنظیم است. لازم به ذکر است؛ جمهوری اسلامی ایران پس از چین، رتبه بالای صدور و اجرای احکام اعدام در جهان را دارا می باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر