۱۳۹۴ مهر ۳۰, پنجشنبه

استقبال جمهوری اسلامی ایران از نتیجه انتخابات کانادا

ایران از شکست حزب محافظه کار حاکم کانادا که مواضعی علیه نقض حقوق بشر توسط رژیم تهران داشت، استقبال نمود.

جمهوری اسلامی ایران از شکست حزب محافظه کار حاکم کانادا که مواضعی علیه رژیم تهران داشت، استقبال نمود. حزب لیبرال کانادا با بدست آوردن بیشترین رای به رهبری جاستین ترودو به پیروزی رسیده و محافظه کاران را پس از 9 سال از قدرت برکنار کردند. 

به گزارش خبرگزاری ایرنا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه ۲۸ مهر، ضمن استقبال از شکست حزب حاکم محافظه کار کانادا که مواضع تندی علیه نقض حقوق بشر در ایران داشت، ادعا کرد که تهران به رأی و انتخاب مردم کانادا احترام می‌گذارد.
این مقام ارشد دولت ایران که پیشتر از بیانیه وزارت خارجه کانادا در خصوص نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی ایران ابراز تاسف کرده و اظهار داشته بود که تداوم مواضع افراطی حزب حاکم کانادا در برابر جمهوری اسلامی از هیچ مبنای منطقی برخوردار نیست، از کنار رفتن این حزب ابراز خوشحالی کرد.
بر اساس ادعای سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، “دولت محافظه کار کانادا با تبعیت از مواضع رژیم صهیونیستی (اسرائیل)، با شتاب به سوی انزوای خودخواسته در جامعه بین‌المللی و حتی در بین نزدیکترین شرکای سنتی‌اش حرکت کرد.”
لازم به ذکر است؛ دولت محافظه کار استیون هارپر که رابطه خوبی با جمهوری اسلامی نداشت، در سپتامبر ۲۰۱۲ توسط جان برد، وزیر امور خارجه کانادا با انتشار بیانیه ای، ضمن اعلام تعطیلی سفارت کانادا در تهران، دیپلمات های ایرانی را عناصری نامطلوب اعلام کرده و دست به اخراج آنها زد. دولت کانادا، در مورد موضوع اتمی، وضعیت حقوق بشر و همچنین بحث حمایت رژیم تهران از تروریسم، مواضع سرسختانه ای داشت.
بر اساس گزارش ها، پیروزی حزب لیبرال کانادا پس از 9 سال بر سر قدرت بودن محافظه کاران با افزایش مشارکت مردم میسر شد که از ابتدای دهه ی نود میلادی بی سابقه بود و از این نظر حائز اهمیت است که آنها در انتخابات 2011 تنها 38 از 338 کرسی مجلس عوام را بدست آورده بودند، در حالی که اکنون 170 نماینده برای تشکیل دولت مستقل دارند.
جاستین ترودو ۴۳ ساله و فرزند پیر ترودو، نخست وزیر پیشین کانادا است که حدود پانزده سال بطور متناوب نخست وزیر آن کشور بود.
به گزارش خبر گزاری رویترز، حزب لیبرال کانادا اکثریت پارلمان را به دست آورد و این نقطه عطفی از نظر کسب بیشترین کرسی های مجلس در قیاس بین دو دوره انتخابات است، چرا که قبل از این انتخابات، حزب لیبرال با فاصله زیادی از نظر تعداد کرسی ها سومین حزب در پارلمان بود.
دو نامزد ایرانی تبار از حزب لیبرال، به نام‌های مجید جوهری و علی احساسی نیز با پیروزی در این انتخابات وارد مجلس کانادا شدند و ابراز امیدواری کرده‌اند که روابط میان ایران و کانادا بهبود یابد و سفارت‌خانه دو کشور بازگشایی شوند.
طی روزهای اخیر گروهی از فعالان ایرانی-کانادایی در آستانه انتخابات سراسری مجلس فدرال کانادا، از رهبران سه حزب بزرگ آن کشور خواسته بودند تا موضوع نقض حقوق بشر در ایران، همچنان مورد پیگیری دولت کانادا باشد و “صرف نظر از اینکه چه حزبی بر روی کار بیاید؛ کشور کانادا باید بر روی ارزش‌ها و اصول خود بایستد و هیچ چیز نباید موجب شود که حمایت از حقوق بشر در ایران کمرنگ شود.”

ندا امین_ نویسنده ی تایمز اسرائیل http://fa.timesofisrael.com/canada/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر