۱۳۹۴ بهمن ۸, پنجشنبه

روحانی می بایست پاسخگوی وعده های انجام نشده خود باشد




در پی سفر امروز حسن روحانی  به فرانسه و برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی جهت پرسش و پاسخ خبرنگاران از وی، گزارشگران بدون مرز خواستار پاسخ او به سوال هایی در خصوص عدم آزادی بیان در ایران شدند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران بعد از سفر به ایتالیا و دیدار با پاپ فرانسیس و مسئولین دولت مذکور در پی عقد قراردادهای تجاری و تجدید روابط ایران و اروپا، قرار است امروز پنجشنبه  ۸ بهمن ماه، در راستای رسیدگی به برنامه های ذکر شده در فرانسه حضور یابد.
روحانی
قرار است طی این سفر و در جریان دو روز حضور خود در پاریس، با مقامات ارشد فرانسوی دیدار و گفت ‌و ‌گو کند. این سفر در حالی صورت می گیرد که ناظران، تحلیلگران و به طور کلی رسانه های بین المللی، به طور خاص روی جنبه های اقتصادی دیدارهای روحانی و دستور کار وی برای احیای همه جانبه روابط با کشورهای غربی تمرکز کرده اند. مقامات دولتی ایران نیز در تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی و رسیدگی به روابط خود با اروپا هستند. اما سخنی از حل مشکلات مردم در خصوص عدم آزادی و نقض حقوق انسانی آنها به میان نیامده و صحبتی از مشخص شدن وضعیت حقوق بشر در ایران نشده است.

در خصوص این دیدار و گفتگو ها، خبرنگاران بدون مرز طی بیانیه ای خواستار پاسخگویی روحانی به پرسش هایی شدند که جدای از مباحثات اقتصادی پیش رو می باشد و در خصوص نقض حقوق بشر در ایران و عدم آزادی در اطلاع رسانی ارگان ها و نهادهای خبری  و عدم آزادی بیان است.
خبرنگاران بدون مرز، در این بیانیه خواستار طرح سوالهایی از سوی خبرنگاران در خصوص وعده های تحقق نیافته رئیس جمهور ایران شدند تا مشخص شود که وی در پی وعده های خود به چه دستاوردهایی رسیده است که همچنان با عدم آزادی بیان و نقض حقوق بشر در ایران مواجه ایم. وعده هایی که در راستای "آزادی بیان و مطبوعات" و "آزادی زندانیان سیاسی" داده شده بود، اما همچنان ایران یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌ نگاران است.
این در حالی ست که رئیس جمهور ناظر بر اجرای قانون اساسی است که در اصلِ بیست چهار آن "نشریات و مطبوعات" در بیان مطالب آزادند، "مگر آن که مخل به مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشد" اما وی هنوز اجرای این قانون را تضمین نکرده است.

خبرنگاران بدون مرز همچنین خواستار پاسخ گویی روحانی به این سوالات شدند: چگونه است که رهبر جمهوری اسلامی ایران در هیچ کنفرانس مطبوعاتی شرکت نمی کند؟
چرا نظام به شکل هدفمند همه روزنامه ‌نگاران منتقد را به چشم جاسوسان غرب و خائن به کشور می ‌بیند؟
چه زمانی رئیس جمهور طرح تغییر قانون مطبوعات که روزنامه ‌نگاران را به ترویج و تبلیغ برای نظام ملزم می ‌کند، به مجلس ارائه می ‌دهد؟
زندان اوین که یکی از بدترین زندان ‌های جهان است که گاه با استادیوم سانتیاگوی شیلی مقایسه می‌ شود و گاه گوانتاناموی ایران خوانده می شود، چه زمانی تعطیل خواهد شد؟
و اینکه کنترل اینترنت در ایران چه زمانی متوقف شده و دسترسی آزاد به آن ممکن می‌ شود؟

سوالات ذکر شده در پی سانسورهای پی در پی، تهدید، دستگیری، سلب آزادی بیان و حبس و حصر روزنامه نگاران و وب نگاران ایرانی است که طی مدت ریاست جمهوری حسن روحانی بیش از پیش با آن مواجه بوده ایم. مسئله ای که نقض حقوق بشر در ایران را شدت بخشیده و نه تنها رئیس جمهور ایران به وعده های خود در این خصوص عمل نکرده، که بر خلاف گفته های خود به نقض حقوق بشر در ایران کمک بسزایی نموده است.
http://fa.timesofisrael.com/%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D9%88%D8%B9%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85/

ندا امین - نویسنده ی تایمز اسرائیل

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر